اقتصاد مردم‌پایه یعنی چی؟!

چندین سال است که مفهوم “مردمی‌سازی اقتصاد” در حوزه‌های علمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و به عنوان یک راهکار برای توسعه اقتصادی در کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.  به نظر می‌رسد اجرایی کردن این مفهومبه آن پرداخته نشده و بیشتر در نهادهای غیردولتی وابسته به حکومت، به ویژه در فعالیت‌های محرومیت‌زدایی نقش داشته است. با ورود جریان اصول‌گرایی و تشکیل نیروهای اصول‌گرا در دولت سیزدهم، به نظر می‌رسد که اهتمام به مفهوم “مردمی‌سازی اقتصاد” افزایش یافته و در دستور کار نهادهای اجرایی قرار گرفته است.

تعریف دقیقی از “مردمی‌سازی اقتصاد” وجود ندارد و این موضوع موجب ایجاد گنجینه‌ای از تعاریف گوناگون شده است. به نظر می‌رسد که این مفهوم با خصوصی‌سازی اقتصاد تفاوت‌های اساسی داشته و تأکید بر نقش مردم در اداره و مدیریت اقتصاد و تأثیر گذاری آن دارد.

مفهوم مردم‌محوری اقتصاد یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است و از منظر این دیدگاه، اقتصاد باید بر اساس اراده مردم اداره شود و مردم نقش اساسی در تحرک و رشد اقتصاد داشته باشند. این نگاه به معنای تأکید بر خودکفایی مردم و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای همگان است. مفهوم مردم‌محوری اقتصاد از سایر نظریه‌ها تفاوت دارد و در زیربنای خود با اصولی چون “ایجاد ارزش افزوده توسط مردم”، “نقش نظارتی دولت”، و “عدم محرومیت افراد از فرصت‌های اقتصادی” هماهنگ شده است. این مفهوم تأکید دارد که دولت باید تنها نقش‌آفرینی، زمینه‌سازی و کمک کننده باشد. با توجه به اهمیت و جدی‌تر شدن رویکرد مردمی‌سازی اقتصاد در دولت سیزدهم، لازم است این موضوع با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. این تحلیل نیازمند بررسی مبانی فلسفی و تمایزات واقعی با دیگر نظریه‌ها است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=10191

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها