حمیدرضا سهرابی، سخنگوی انجمن سیانجی کشور اعلام کرد: با ساختار فعلی، امکان جایگزینی روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین با سیانجی در کشور وجود دارد. وی تأکید کرد که اگر این میزان صرفهجویی را با قیمت تمامشده دولتی محاسبه و با هزینه واردات بنزین مقایسه کنیم، به عددی کلان و قابلتوجه دست مییابیم که نشاندهنده دستاوردهای اقتصادی چشمگیر این طرح است.
سهرابی با اشاره به سیاستهای دولت در حوزه انرژی افزود: در اواخر خردادماه سال جاری، مصوبهای از سوی هیئت وزیران در خصوص قیمت حاملهای انرژی و تنظیم سبد سوختی کشور مطرح شد. هرچند جزئیات این مصوبه بهطور کامل منتشر نشده است، اما به نظر میرسد که افزایش فاصله قیمتی میان بنزین و سیانجی یکی از محورهای اصلی آن بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد که در برنامه راهبردی خرداد ۱۴۰۴، راهبردهایی برای تنظیم قیمت حاملهای انرژی بهویژه بنزین و سیانجی پیشبینی شده است. این سیاستها میتواند موجب افزایش جذابیت مصرف سیانجی، کاهش فشار بر واردات بنزین و بهبود تراز انرژی کشور شود.
کارشناسان انرژی معتقدند که توسعه مصرف سیانجی علاوه بر صرفهجویی ارزی و کاهش واردات بنزین، میتواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت محیطزیست نیز کمک کند. همچنین، با توجه به ظرفیت بالای تولید گاز طبیعی در ایران، استفاده بیشتر از سیانجی یک راهکار پایدار برای مدیریت ناترازی انرژی به شمار میرود.