امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

صنعت گردشگری ایران در ۳۵۰ کلمه

در ایران، با وجود چالش‌های سیاسی و اقتصادی، صنعت گردشگری نیز از بازیابی خوبی برخوردار است. در سال 1402، تعداد گردشگران خارجی به 6.4 میلیون نفر افزایش یافته است که نشان از بازگشت آرام گردشگری ایران به رونق قبلی دارد.
چالش‌های صنعت گردشگری

در سال‌های اخیر، صنعت گردشگری به دلیل شیوع کووید-۱۹ با چالش‌های زیادی مواجه بود، اما اکنون دارای بازیابی تدریجی است. این صنعت به نسبت ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی سهم دارد و کشورها جهت جذب گردشگر و افزایش درآمد اقتصادی، به رقابت شدیدی پرداخته‌اند. کشورهای عربی نیز با تنوع‌سازی اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش گردشگری، به جذب گردشگر اقدام کرده و جاذبه‌های گردشگری متنوعی را ارائه می‌دهند. در ایران، با وجود چالش‌های سیاسی و اقتصادی، صنعت گردشگری نیز از بازیابی خوبی برخوردار است. در سال ۱۴۰۲، تعداد گردشگران خارجی به ۶.۴ میلیون نفر افزایش یافته است که نشان از بازگشت آرام گردشگری ایران به رونق قبلی دارد. عراقی‌ها با بیش از ۲.۷ میلیون نفر از بزرگ‌ترین گروه گردشگری ورودی به ایران بوده‌اند. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در گزارش ۲۰۲۴ این نهاد بین‌المللی، ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری جهان نسبت به سال ۲۰۲۱ با صعود سه پله‌ای به جایگاه ۷۳ جهان دست یافته است.گردشگری در ایران همچنان با چالش‌هایی همچون ناکارآمدی در زیرساخت‌ها، مانع‌های مالیاتی، و عدم اولویت‌دهی به این صنعت روبرو است، اما با وجود منابع طبیعی و فرهنگی غنی، پتانسیل بالقوه‌ای برای توسعه دارد. . براساس گزارش رسمی اتاق بازرگانی ایران، در حال حاضر سهم صنعت گردشگری از GDP ایران حدود پنج درصد با رقمی بالغ بر ۴۵۰ هزار میلیارد تومان و سهم آن از اشتغال کشور حدود شش درصد است. گردشگری در ایران به‌طور میانگین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ کمتر از یک درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است؛ درحالی‌که این میانگین در ترکیه بیش از چهار درصد است.

جمع‌بندی

رقابت برای جذب گردشگر و افزایش سهم بخش گردشگری در اقتصاد کشورها، به ویژه در منطقه خلیج فارس و کشورهای عربی، افزایش یافته است. در ایران، با وجود محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی، صنعت گردشگری نیز در حال بازیابی است و تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است.با این وجود، نیاز به اصلاحات و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در زیرساخت‌های گردشگری، همچنین اصلاحات در حوزه مدیریت و تبلیغات برای بهبود تصویر کشور در صحنه بین‌المللی و استقبال بهتر از گردشگران، وجود دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12384

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها