تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۲ با ۲.۶ درصد افزایش به رقم ۱۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید.

تحلیل خبر | صادرات ۳۶ میلیارد دلاری نفت ایران در ۱۴۰۲

میزان تجارت خارجی کشور، 86 میلیارد و 890 میلیون دلار به صادرات با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی و 66 میلیارد و 280 میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.

حمایت از کشاورزی : این اقدام باعث تقویت کشاورزی محلی شده و از واردات محصولات کشاورزی با کیفیت پایین جلوگیری می‌کند.
تضمین امنیت غذایی: این خرید تضمینی باعث افزایش تولید داخلی محصولات غذایی می‌شود و از توسعه امنیت غذایی کشور حمایت می‌کند.
کاهش رانت: این اقدام می‌تواند به کاهش رانت در بازار محصولات کشاورزی کمک کند و قیمت‌ها را متعادل کند.

توسعه صنایع فرعی: این خرید تضمینی می‌تواند به توسعه صنایع فرعی مربوط به کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی کمک کند و اشتغالزایی در مناطق روستایی را ترویج دهد.
به طور کلی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان می‌تواند به توسعه پایدار و سازگارتر با محیط زیست در حوزه کشاورزی کمک کند و اثرات مثبتی برای اقتصاد، جوامع محلی داشته باشد.

بررسی صادرات نفت

در خصوص میزان صادرات بدون احتساب صادرات نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی در سال ۱۴۰۲ گفت: در این مدت میزان صادرات بدون احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی، ۱۳۶ میلیون و ۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزش ۸.۸۷ درصد کاهش و از حیث وزن ۹/۸۲ درصد افزایش داشته است.
رضوانی‌فر گفت: در این مدت ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار نفت، ۳۷۰ میلیون دلار برق و یک میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی صادر شد.وی افزود: در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق حدود ۱۶.۸۷ میلیارد دلار کسری تجارت خارجی و با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق شاهد ۲۰.۶ میلیارد دلار با مازاد تجارت خارجی روبرو بودیم.

منبع خبر: https://t.me/kasbokarnewspaper/61560

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=11982

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها