صادرات ۱۵۶ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه طی ۲۸ سال

تحلیل خبر | بهبود صادرات گاز ایران به ترکیه

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه: در سه دهه گذشته همکاری ایران و ترکیه در زمینه انرژی مطلوب بوده و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش این همکاری هستیم. یکی از نمونه‌های مشخص و بارز همکاری‌های ما در حوزه انرژی قرارداد سی ساله گاز است که اکنون در سال بیست و هشتم آن قرار داریم. در طول این بیست و هشت سال مجموعاً ۱۵۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران به ترکیه صادر شده است.

علت اهمیت صادرات گاز به ترکیه

اعتماد بین‌المللی: امضای قراردادها برای صادرات گاز از سوی ایران به ترکیه نشان‌دهنده اعتماد بین‌المللی به توانایی و قابلیت ایران در تأمین نیازهای گازی ترکیه است. این اعتماد می‌تواند منجر به برقراری روابط مثبت و پایدارتر بین دو کشور شود.
تجارت بین‌المللی: ایران یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان گاز در جهان است و ترکیه نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان گاز در منطقه شناخته می‌شود. بنابراین، روابط تجاری بین اینو کشور در زمینه گاز تثیر بسزایی بر اقتصاد ه دو دارد.
تأثیرات سیاسی: صادرات گاز ایران به ترکیه ممکن است تأثیرات سیاسی و جغرافیایی مهمی داشته باشد. این روابط ممکن است به عنوان یک عامل تعیین‌کننده در روابط دوجانبه و منطقه‌ای بین ایران و ترکیه و حتی با کشورهای دیگر مطرح شود.

توسعه اقتصادی: افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه می‌تواند به توسعه اقتصادی و رشد صنعتی هر دو کشور کمک کند. این افزایش تجارت می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش درآمدها و تقویت اقتصاد دو کشور منجر شود.
افزایش درآمد: افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه می‌تواند به افزایش درآمدهای ارزی و مالی کشور منجر شود. این درآمدها می‌تواند به تقویت ارزش پول محلی، کاهش نرخ تورم و پشتیبانی از برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

بررسی شرکت مشاوره FGE نشان داد صادرات گاز نفتی مایع شده (ال‌پی‌جی) ایران در سال میلادی گذشته، به بیش از ۱۱ میلیون تن رسید.
آمار رصد کشتی و اطلاعات بازار شرکت مشاوره FGE نشان داد صادرات ال‌پی‌جی ایران در سال میلادی گذشته، ۲۸ درصد افزایش یافت و این کشور را به بزرگترین صادرکننده ال‌پی‌جی در خاورمیانه تبدیل کرد.
طبق گزارش بلومبرگ، این افزایش تحت تاثیر رشد تولید میدان گازی پارس جنوبی و ظرفیت حمل بالاتر میان ایران و چین بود.
افزایش صادرات ال‌پی‌جی ایران در حالی روی داد که آمریکا در تلاش برای تشدید اعمال تحریم‌ها علیه تجارت انرژی ایران در راستای کمپین فشار حداکثری است. با وجود فشار آمریکا، تولید نفت ایران هم در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و به بیش از سه میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین نرخ تولید در پنج سال گذشته بود.
در سه دهه گذشته همکاری ایران و ترکیه در زمینه انرژی مطلوب بوده
وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در ادامه تاکید کرد: یکی از نمونه‌های مشخص و بارز همکاری‌های ما در حوزه انرژی قرارداد سی ساله گاز است که اکنون در سال بیست و هشتم آن قرار داریم.
وی افزود: در طول این بیست و هشت سال مجموعاً ۱۵۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران به ترکیه صادر شده است. ما برای دوران پیش رو به دنبال دریافت گاز بیشتر از ایران و همکاری بیشتر در حوزه انرژی بین دو کشور هستیم.
ایران و ترکیه در چارچوب توافقی که در آنکارا زمانی که رئیس جمهور ایران مهمان ما بودند انجام دادیم همکاری گازی دو کشور افزایش خواهد یافت.

 

منبع خبر: https://t.me/tejaratnews/134410

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=11975

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها