شکستن شدن رکورد ترانزیتی|تحلیل خبر
داده های مرکز امور بین الملل نشان می دهد که ایران در سال 1403، با جا به جایی 20 میلیون تن کالا؛ رکورد ترانزیتی سال های قبل را شکست. همچنین بررسی داده های سال 1402 حاکی از رشد 30 درصدی ترانزیت کالا در سال گذشته است.
امروزه کریدورهای ترازیتی به عرصه جنگ کریدوری تبدیل شده و همه کشورها به دنبال اختصاص سهم قابلتوجهی در این کریدورها هستند.واقع شدن ایران در میانه کمربند اتصالی شرق به غرب به عنوان یکی از کوتاه ترین و ایمن ترین راههای دسترسی به دو قطب اقتصادی یعنی چین و اروپا، در کنار تنوع کریدورهایی که از مسیرهای دریایی، جادهای، ریلی و هوایی ایران عبور میکنند، موقعیت استراتژیک منحصر به فردی را ایجاد کرده تا ظرفیت ایران تنها به کریدور شمال-جنوب و سایر دسترسیهای منطقهای محدود نگردد.
ترانزیت (عبور) کالا منافعی اعم از «درآمد ارزی سرشار»، «ایجاد جایگاه راهبردی در سطح بینالملل»، «گره خوردن منافع مشترک با کشورهای ذینفع و قدرتهای اقتصادی و سیاسی»، «خنثیکنندگی تحریمهای ظالمانه و یکجانبه»، «توسعه اقتصادی و فرهنگی و افزایش مراودات مالی به واسطه وجود منافع بازرگانان کشورهای دیگر» و مهمتر از آن «تنظیم منافع مردم-دولت» را به همراه دارد.
شایان ذکر است فعالسازی استعدادهای ترانزیتی علاوهبر ایجاد درآمدهای کلان (سالیانه بیش از 8 میلیارد دلار) و کمک به رفع مشکلات ارزی، موجب چسبندگی اقتصاد جهانی به ایران و در پی آن، بالا رفتن هزینههای تحریم برای دشمنان و درنتیجه کمک به شکست سیاستهای منزویسازی اقتصاد ایران میشود.
دستاوردهای ترانزیتی کشور و ثبت رکوردهای امیدوارکننده و جهشهای تجاری در چند سال گذشته که ناشی از پیمانهای دوجانبه و چندجانبه بینالمللی است، زمینه پررنگتر شدن نقش ایران در معادلات قدرت منطقهای و فرامنطقهای را فراهم کردهاست.
با توجه به آن که درآمد ترانزیت کالا از خاک کشور، دلاری یا براساس سایر ارزهای بینالمللی است، میتواند مانند سایر بازارهای سرمایه به گزینه جدیدی برای سرمایهگذاری تبدیل شود و شایسته است که دولت تسهیل ورود بخش غیردولتی به این عرصه را در دستور کار قرار دهد.