امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

سید احسان خاندوزی| کنترل تورم و رشد سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم

سید احسان خاندوزی، در گفتگو با خبرنگاران، وضعیت اقتصادی کشور را مثبت ارزیابی کرده و از کنترل موتورهای تورمی و افزایش شاخص سرمایه‌گذاری خبر داد. وی تاکید کرد که دولت فعلی با تحویل یک اقتصاد در حال رشد و کنترل شده مواجه است و امیدواری دارد که روند مثبت رشد اقتصادی ادامه یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با خبرنگاران، بیان داشت که دولت چهاردهم اقتصاد کشور را در شرایطی تحویل می گیرد که موتور های تورمی، کنترل شده، شاخص سرمایه گذاری در حال افزایش بوده و نرخ رشد، بنا بر تأیید نهادهای بین المللی، بالای پنج درصد است.

 سید احسان خاندوزی که در حاشیه “گردهمایی منتخبین مدارس سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد و آیین تجلیل از مدال آوران المپیاد جهانی اقتصاد” سخن می گفت، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص شرایط کلان اقتصاد در آستانه تغییر دولت اظهار داشت: در حال حاضر، فعالان بخش های مختلف تولیدی در حوزه صنعت، کشاورزی، معادن و انرژی، نه تنها از وضعیت رکود دهه ۹۰ عبور کرده اند بلکه خوشبختانه، زمینه ها، قراردادها و توافقات خوبی هم برای ادامه مسیر دارند.

وی گفت: ما امیدواریم، اتفاقی که سال گذشته در بخش های مختلف افتاد و منجر به نرخ رشد اقتصادی بالای پنج درصد شد، برای سالجاری هم رخ بدهد، چرا که امسال تعدادی از پروژه های سرمایه گذاری در بخش انرژی با طرف های خارجی شروع می شود و سیاست گذاری های خوبی هم در بخش های بازرگانی کشاورزی و … صورت گرفته است.

خاندوزی افزود: همچنین، برنامه ای که در اردیبهشت ماه به تصویب هیئت دولت رسید، پس از وقفه ای که بخاطر جابجایی دولت پیش خواهد آمد، از ماه بعد انشالله به شکل پر قدرت توسط دولت آینده ادامه پیدا خواهد کرد و ما هم مثل نهاد های بین المللی خوش بین هستیم؛ چون آنها هم، همچنان، چشم انداز رشد اقتصادی ایران را در سال ۱۴۰۳ بهتر از سال گذشته ارزیابی می کنند.

وی با یادآوری اینکه حاکمیت رکود تورمی کم سابقه در نیمه دوم دهه ۹۰، منجر با کاهش انگیزه های تولید در بین فعالان اقتصادی شده بود، گفت: با اتفاقاتی که در سه سال گذشته و با رویکرد توسعه همکاری با همسایگان و کشور های آسیایی و پیوستن به پیمان های منطقه ای در کنار تحرک ظرفیت های داخلی رخ داد، نرخ رشد سرمایه گذاری های خارجی شدت گرفت، به نحوی که عدد محقق شده سرمایه گذاری های خارجی ما در سال ۱۴۰۲ بیشترین رقم در تمام ۱۶ – ۱۷ سال گذشته بوده است.

وزیراقتصاد ادامه داد: در داخل نیز، سیاست های ما در کمک به بهبود فضای کسب و کار و راه اندازی درگاه  ملی مجوز ها، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، موجب شده است که بحمدالله چشم انداز، برای دولت آینده، توأم با بهبود شرایط اقتصاد کلان باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تداوم همین رویه، احکام پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه، بر خلاف برنامه های پیشین که درصد تحقق پایینی داشت، بخوبی محقق شود.

خاندوزی در ادامه عنوان کرد: هم اکنون، تورم در مسیر کاهشیِ بسیار خوبی است زیرا موتورهای خلق تورم از جمله، بی انضباطی های مالی دولت کنترل شده و الان در بهترین وضعیت انضباط مالی بسر می بریم.

وی بی انضباطی شبکه پولی کشور را بعنوان یکی دیگر از موتور های تحت کنترل در آمده در دولت سیزدهم مورد اشاره قرار داد و گفت: در نتیجه اقدامات دولت، هم اکنون در یکی از پایین ترین نقاط نرخ رشد نقدینگی تمام سال های گذشته قرار داریم و حتی نرخ رشد پایه پولی هم در چهار ماهه امسال عدد بسیار خوبی را تجربه کرده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک مرکزی نیز کنترل خیلی خوبی بر مسئله ارز دارد، گفت: قانون جدید بانک مرکزی، اختیارات بسیار خوبی را، ظرف یکی دو ماه اخیر برای آن فراهم کرده که شاید دیگر نیازی به مصوبات شورای هماهنگی سران و مصوبه های موردی و موقت نداشته باشیم.

خاندوزی تصریح کرد: وضعیت موتورهای خلق تورم در حال حاضر به شکلی است که انشالله در دولت آینده نیز، با توجه به امیدواری های مردم و چشم اندازهای مثبتی که وجود دارد؛ همین روند کاهش تورم نقطه ای از ۵۵ به ۳۱ درصد بتواند برای ماه های آینده هم تداوم یابد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی و ماهیت مدارس تابستانه این وزارتخانه گفت: ما تصمیم گرفتیم، از بین فارغ التحصیلان ارشد و دکترای رشته های مرتبط، بهترین جوانان را از طریق برگزاری سه دوره مدرسه تابستانه، با مسایل “روی میزِ” وزارت اقتصاد، آشنا کنیم و سپس، بعد از دفاع موفق آنها از پایان نامه خودشان (اگر علاقمند بودند و انگیزه داشتند) جذب اشان کنیم تا بتوانند بیایند و ایده های نو و حرف های جدید و نو آورانه در حوزه پژوهشی با خودشان همراه بیاورند.

وی اظهار داشت: در ابتدای کار ما به تمام دانشگاه های خوب در سراسر کشور، به این منظور فراخوان دادیم و غربالگری و آزمونی انجام شد و در هر سال حدود ۱۰۰ نفر، (برخی دوره ها ۸۰ نفر) ورودی های ما در شروع  دوره بود که آمدند و ماه ها در وزارت اقتصاد و زیر مجموعه ها مثل سازمان امور مالیاتی، گمرک، خزانه داری و در دوره های آموزشی شرکت کردند و به طور عملی با مسایل آشنا شدند. آنها سپس به دانشگاه برگشتند و پایان نامه های ارشد و دکترای خودشان را تنظیم کردند و ما نیز کسانی که پایان نامه های آنها حائز کیفیت خوب شد  را در اولویت قرار دادیم و با کمک سازمان امور اداری و استخدامی کشور توانستیم بعضی از آنها را جذب کنیم.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد، این مسیر برای دولت بعدی نیز تداوم یابد.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون شایعه استخدام های “اتوبوسی” در وزارت اقتصاد نیز گفت: این داستان جذب و استخدام ها، بیشتر به یک شوخی سیاسی شبیه است، چرا که می دانید سازمان امور استخدامی کشور بسیار سختگیرانه مجوز استخدام میدهد؛ آزمون متمرکز برگزار می شود، تمام افراد بیرونی مطلع می شوند که می توانند درآزمون شرکت کنند و اگر حائز شرایط لازم باشند، جذب می شوند و هر سال این اتفاق رخ میدهد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما در دوره مدرسه تابستانه، با بنیاد نخبگان توافق کردیم که بتوانیم، بچه هایی که معدل های ارشد و دکترای خوبی دارند، (اگر حایز شرایط این بنیاد باشند) در یک مسیر سبزی، سریع تر جذب (و نه صرفا استخدام) کنیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12714

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها