سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، اعلام کرد مصرف سرانه بنزین در کشور 2 برابر شده است.

تحلیل خبر | سرانه مصرف بنزین در ایران ۲ برابر شد

طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.

افزایش آلودگی محیط زیست: افزایش مصرف بنزین می‌تواند منجر به افزایش آلودگی هوا و محیط زیست شود که این امر به طور مستقیم بر سلامت مردم و حیات‌های دیگر تاثیر منفی خواهد گذاشت.
حمل و نقل عمومی: افزایش مصرف بنزین ممکن است باعث کاهش تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و ترجیح دادن استفاده از وسایل خصوصی شود که ممکن است به نقصان در شیوه‌های حمل و نقل عمومی منجر شود.

افزایش ترافیک و آلودگی هوا: افزایش مصرف بنزین به معنای افزایش تعداد خودروهای حاضر در جاده‌ها است که می‌تواند منجر به افزایش ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد مشکلات برای مردم شود.

افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی: افزایش مصرف بنزین به معنای افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است که باعث افزایش آلودگی محیط زیست و افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوریکه هم‌اکنون این رقم به ۲ برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.

یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوریکه هم‌اکنون این رقم به ۲ برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.

برسی مصرف بنزین

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی رویه انرژی است. این مسئله از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیر زمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.
این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حامل‌های انرژی است. طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است. از این رو مهم‌ترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، متنوع‌سازی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بر اجرا آن‌ها تاکید شده است. یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است. در سال‌های ابتدایی اجرا این قانون (نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰) با محوریت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان می‌دهد اجرا دقیق این قانون، می‌تواند معضل ناترازی بنزین را برطرف کند.( معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت)
تاریخچه مصرف بنزین نشان می‌دهد که علاوه بر مصرف بالای سوخت خودرو‌های جدید، به دلیل عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده، مصیبت مصرف بنزین روز به روز بیشتر می‌شود؛ برای فهم دقیق این مساله باید اشاره کرد که در سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین ۹۵ میلیون لیتر در روز بود و امروز این رقم به میانگین ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی در چهار سال، مصرف بنزین ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر، هر سال بین ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است.
نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود؛ یعنی در دوازده سال مصرف این سوخت بیش از دو برابر شده است.

منبع خبر: https://t.me/NavadeEghtesadi/59048

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12027

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها