امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

یادداشت | سرانه مصرف برق ایران در قیاس جهانی

مصرف برق تابستان 1402 به بالاترین حد خود در تاریخ کشور رسیده است و آمارها نشان می‌دهند که در سال 1403 اختلاف بین حداکثر تقاضای تامین شده و حداکثر تقاضای برق به بیش از 17 هزار مگاوات رسیده است.

سرانه مصرف برق خانگی مردم کشورهای جهان در شکل زیر آورده شده است که کشور ایران جزو کشورهایی است که بیشترین مصرف را دارا هستند. این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله آن می‌توان به توسعه وسایل الکتریکی خانه‌ها اشاره داشت.

در ادامه ۱۰ مصرف کننده بزرگ برق جهانی را بدون در نظرگرفتن مصرف سرانه آورده شده است تا به عبارتی مصرف کل کشورهای مختلف هم از شکل زیر مقایسه شوند.

 

در ادامه متوسط برق مصرف شده در فصل تابستان برای ایران را آورده شده است که طبق این نمودارها متوسط برق مصرف شده در تابستان ۱۴۰۲ به بالاترین حد خود در طول تاریخ کشور رسیده است که به وضوح در نمودار زیر قابل مشاهده است(برحسب میلیارد کیلووات ساعت).

در نهایت اما این اختلاف در پاین باتوجه به حداکثر تقاضای تامین شده و همچنین حداکثر تقاضای برق به شکل زیر رسم خواهد شد. تاجایی که در سال ۱۴۰۳ ما به اختلافی بیش از ۱۷ هزار مگاوات ناترازی در بخش انرژی مواجه شدیم. در شکل زیر این اختلاف را بصورت قابل ملموس تر میتوانیم مشاهده کنیم.

سرانه مصرف برق در جهان را در شکل زیر می‌توان مشاهده کرد که طبق جدولی که آورده شده است جایگاه ایران به عنوان کشور صاحب انرژی در سرانه مصرف انرژی الکتریکی است، در بین کشورهای دنیا می‌توان به راحتی تشخیص داد.

البته صنایع ایران از قطعی برق روزانه هزاران میلیارد ضرر می‌دهند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌گوید، برای هر روز تعطیلی ناشی از ناترازی انرژی، صنایع تولیدی ایران ۵هزار میلیارد تومان ضرر می‌دهند. ناصر بیکی گفت: «من به عنوان تولیدکننده در عجبم که چرا صادرات برق به عراق داریم، پول حاصل از این صادرات را با هزار گرفتاری و در قالب کالا‌های نامربوط تهاتر می‌کنیم، اما کارخانه‌های کشور بابت این موضوع زیان می‌دهند.»

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12552

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها