معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو از رفع انحصار تامین فاکتور ۸ و نزدیک شدن به خودکفایی خبر داد

تحلیل خبر | رفع انحصار تامین فاکتور ۸ و نزدیک شدن به خودکفایی

تولید داروهای مورد نیاز در داخل کشور می‌تواند به افزایش اشتغال و تولید ملی همراه باشد و به توسعه اقتصادی کمک کند.

کاهش وابستگی به واردات: با خودکفایی در تولید دارو، وابستگی به واردات داروها کاهش یافته و امکان تامین داخلی داروها تقویت می‌شود.
کیفیت و امنیت بالا: تولید فاکتور ۸ مورد نیاز در داخل کشور می‌تواند به بهبود کیفیت و امنیت این داروها کمک کند و برای جامعه انتخاب‌های بهتری ارائه کند.
توسعه صادرات: خودکفایی در تولید فاکتور۸ می‌تواند به توسعه صادرات داروهای تولیدی به کشورهای دیگر کمک کرده و باعث افزایش درآمد صادراتی شود.

در سال ۱۴۰۲ با ورود یک شرکت دانش‌بنیان دیگر به حوزه تولید فاکتور هشت انحصار آن رفع و تامین این دارو به شرایط پایداری رسید.

سازمان غذا و دارو، ناصر هیراد با بیان اینکه تولید فاکتور ۸ نوترکیب یک شرکت دانش بنیان در مرداد ۱۴۰۲ وارد بازار شد

بررسی انحصار فاکتور هشت

داروهایی نظیر سیکلوفسفوماید، توپوتکان، ملفالان، وین کریستین، وین بلاستین و شربت سل سپت که همواره طی دو سال گذشته با کمبود روبرو بودند، در سال گذشته به میزان کافی وارد کشور شده است.
پرونده «خون‌های آلوده» به یک مشکل جدی در حوزه سلامت عمومی در اواخر دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵ میلادی اشاره دارد که به دلیل نبود شناخت کافی و صحیح نسبت به ویروس ایدز، انجام نشدن غربالگری صحیح و فقدان پروتکل‌های مناسب پیشگیری روی داد و باعث شد تعداد زیادی از بیماران هموفیلی به واسطه دریافت خون‌های حاوی ویروس ایدز و هپاتیت آلوده شوند.
در آن سال‌ها از طریق ارسال فاکتورهای انعقادی خون از کشور فرانسه در سال‌های دهه ۸۰ میلادی برای استفاده بیماران هموفیلی، برخی از این بیماران به ایدز مبتلا شدند و عده‌ای نیز جان باختند. قربانیان این خون‌های آلوده کشورهای بسیاری از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، پرتغال، عربستان، ایران، فرانسه، کانادا، ایرلند، بریتانیا، عراق و یونان را در بر می‌گرفت و برآوردها نشان داد که فقط در کانادا حدود ۳۳ هزار نفر به هپاتیت C و ایدز، در آمریکا حدود ۱۰ هزار نفر و در ایران هم ۱۹۳ نفر به دلیل خون‌های آلوده به ایدز مبتلا شدند.

منبع خبر: https://t.me/Econ_Fouri/93304

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12040

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها