رشد 22 درصدی صادرات به اوراسیا |تحلیل خبر

صادرات کشورمان به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۲۷ درصدی در وزن و ۲۲ درصدی در ارزش کالاهای صادر شده همراه بوده است.

رشد 22 درصدی صادرات به اوراسیا|تحلیل خبر

اهمیت

  • تقویت روابط تجاری: این همکاری ها می توانند زمینه ساز توافق های تجاری ترجیحی، کاهش تعرفه ها و تسهیل مبادلات تجاری باشند.
  • توسعه اقتصادی: رشد صادرات به اوراسیا نه تنها به توسعه اقتصادی کمک میکند، بلکه فرصتهایی برای همکاریهای استراتژیک و کاهش ریسکهای تجاری فراهم می آورد.

نکات تکمیلی

طبق آخرین گزارش وزارت صمت، در دی ماه 1403، چهار میلیون و ۲۸۲ هزار تن کالای ایرانی  به ارزش یک میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شد که رشد ۲۷ و ۲۲ درصدی در وزن و ارزش نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل داشته است.

طبق این گزارش، روسیه با خرید دو میلیون و ۱۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۸۸۹ میلیون و ۳۷۹ هزار دلار ، مقصد ۴۹.۲ درصد وزن و ۵۴.۵ درصد ارزش کالاهای صادره به اوراسیا بوده که صادرات ما با این کشور نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۵.۴ درصدی در وزن و ۱۶.۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

ارمنستان به عنوان دومین مقصد صادراتی، با خرید یک میلیون و ۷۱۸ هزار تن کالا از ایران، مقصد  ۴۰.۱ درصد وزن و ۲۴.۷ درصد ارزش کالاهای صادره به این اتحادیه بوده که صادرات کشورمان به این کشور  نسبت به مدت مشابه  ۵۶.۵ درصد در وزن و ۲۰.۷ درصد در ارزش رشد را نشان داده است.

همچنین، قزاقستان  به عنوان سومین مقصد ، خریدار  ۹.۱ درصد وزن و ۱۴ درصد ارزش کالاهای صادراتی ایران  به این اتحادیه بود که ۳۹۰ هزار و ۴۶۲ تن کالای ایرانی  به ارزش ۲۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار را وارد کرده است که این میزان نسبت به ۱۰ ماهه پارسال با رشد ۱.۴ درصدی در وزن و ۳۸.۷ درصدی در ارزش همراه بوده است . صادرات ۲.۵۸۳ میلیون تن مواد معدنی و مشتقات نفتی (عمدتاً سیمان و گچ) ۶۰ درصد وزن صادرات به اوراسیا را تشکیل داد، اما تنها ۱۱ درصد ارزش صادرات (۱۷۵ میلیون دلار) را داشت. در مقابل، محصولات غذایی و کشاورزی با ۸۵۰ هزار تن، ۷۲۶ میلیون دلار ارزآوری و ۴۴.۵ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند.

سایر محصولات صادراتی شامل پلیاتیلن (۲۲۹ میلیون دلار)، محصولات آهنی (۱۵۶ میلیون دلار)، کاشی و سرامیک (۳۳.۳ میلیون دلار)، فرش (۱۹ میلیون دلار)، دارو (۱۱.۵ میلیون دلار)، محصولات بهداشتی (۳.۵ میلیون دلار) و لاستیک خودرو (۱.۷ میلیون دلار) بودند. این آمار نشان می دهد تمرکز بر صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، مانند مواد غذایی، می تواند ارزآوری ایران را افزایش دهد.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=14715

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

تحلیل اخبار اقتصادی

صحت و سقم و تحلیل و بررسی مهم‌ترین اخبار روز اقتصاد ایران را در رسانه چارسو اقتصاد دنبال کنید

آخرین مطالب انتشاریافته