براساس آمار رسمی، در یک سال منتهی به ابتدای مرداد ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده است. در این میان، ترانزیت ریلی با رشد ۴۸ درصدی عملکردی چشمگیر داشته، در حالی که ترانزیت جادهای ۵ درصد کاهش یافته است.
ایران در سال گذشته تمرکز ویژهای بر احیای کریدور شمال–جنوب داشته است؛ کریدوری که هدفگذاری انتقال ۲۰ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۸ را دنبال میکند و میتواند ظرفیت ترانزیت کشور را به دو برابر افزایش دهد.
علاوه بر این، ایران در همین دوره به دنبال فعالسازی و احیای چندین مسیر مهم دیگر بوده است، از جمله:
- کریدور خلیج فارس – دریای سیاه
- کریدور عشقآباد
- مسیر ریلی آلماتی – تهران – استانبول
کارشناسان معتقدند توسعه این کریدورها میتواند ایران را به یکی از مراکز کلیدی ترانزیت منطقه تبدیل کند و جایگاه ژئوپلیتیک کشور را در زنجیرههای تأمین جهانی ارتقا دهد.