رشد صادرات لبنیات|تحلیل خبر
بر اساس آمار گمرک درباره صادرات محصولات لبنی، در یازده ماهه 1403 در مقایسه با مدت مشابه سال 1402، شاهد افزایش 43 درصدی ارزش صادرات لبنیات و 19 درصدی حجم صادرات این محصول بودهایم.
در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳میزان صادرات پنیر ۱۰۸ هزار و ۳۴ تن به ارزش ۹۴۸.۹ میلیون دلار، خامه، شیر حدود ۱۱۶ هزار و ۹۹۹ تن به ارزش ۱۲۹.۱ میلیون دلار ومیزان صادرات دوغ و کفیر نیز در۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳، ۹۶ هزار و ۹۷۸ تن به ارزش ۵۲.۳ میلیون دلار بوده است. میزان صادرات در۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸ هزار و ۱۰۶ تن به ارزش ۴۷.۸ میلیون دلار بوده است که حاکی از رشد صادراتی بخش لبنی هستند.
رشد صادرات محصولات لبنی برای اقتصاد ایران حیاتی است. با توجه به ظرفیت بالای تولید شیر و فرآوردههای لبنی، توسعه صادرات میتواند درآمد ارزی کشور را افزایش دهد و وابستگی به نفت را کاهش دهد. حضور در بازارهای جهانی باعث بهبود کیفیت، رقابتپذیری و اشتغالزایی میشود. همچنین، با بازاریابی هوشمند و رعایت استانداردهای بینالمللی، میتوان سهم ایران را در تجارت جهانی لبنیات گسترش داد. سرمایهگذاری در فناوری و بستهبندی نیز به موفقیت بیشتر این صنعت کمک خواهد کرد.