کاهش وابستگی به نفت و استفاده از منابع انرژی پاکتر و محیط زیست‌ پسندتر می‌تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و موجب ارتقای کیفیت زندگی مردم شود

تحلیل خبر | راه حل دولت برای ناپایداری درآمد نفت

حفظ محیط زیست: کاهش وابستگی به نفت و استفاده از منابع انرژی پاکتر و محیط زیست‌پسندتر می‌تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و موجب ارتقای کیفیت زندگی مردم شود..

تنوع منابع درآمد: افزایش درآمد از مالیات و کاهش وابستگی به درآمد نفتی می‌تواند باعث تنوع منابع درآمد کشور شود و از پایداری اقتصادی و مالی کمک کند.
پایداری اقتصادی: تغییر از وابستگی به درآمد نفتی به مالیات می‌تواند پایداری اقتصادی کشور را بالا برده و در برابر نوسانات قیمت نفت مقاومت بخشد.
توسعه بنیادی: درآمد ناشی از مالیات می‌تواند برای توسعه بنیادی کشور مانند ارائه خدمات عمومی به مردم، ارتقای زیرساخت‌ها و پشتیبانی از صنایع داخلی مفید باشد.
انصاف مالی: مالیات بر اساس قدرت خرید افراد و شرکت‌ها تعیین می‌شود که می‌تواند به توزیع منصفانه‌تر درآمد و کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک کند.

در دو سال اخیر بیش از ۲.۴ میلیون مؤدی جدید شناسایی و بالغ بر ۲۳ میلیون درگاه بانکی ساماندهی شد.

نتیجه همه این اقدامات افزایش شناسایی و وصول درآمدهای مالیاتی بر پایه داده‌ها و اطلاعات مستند و جهش قابل‌توجه شاخص‌ها بوده است.

بررسی درامد نفت:

در سال گذشته ۳۶ میلیارد دلار نفت ایران صادر شد
شیوع ویروس کرونا نه تنها مشکلات زیادی را در حوزه سلامت به وجود آورده بلکه به لحاظ اقتصادی نیز نکاتی را برای ما روشن کرد، از جمله اینکه با شیوع این ویروس و به تبع آن کاهش تقاضا در بازار نفت و توامان کاهش قیمت نفت، این واقعیت برای اقتصاد کشورمشخص شد که حتی بدون تحریم های نفتی نیز اقتصاد نفتی کشور همچنان آسیب پذیر است.
کتاب «میراث خواری» بیانی ساده از حکایتی نزدیک و نام‌آشنا به نام «بودجه نفت» به بررسی سرنوشت محتوم راههای کسب درآمد دولت، فرارها و معافیت های مالیاتی، غفلت از منابع درآمدی ثروتمندان، سهم درآمدهای خیالی و ناپایدار نفت در بودجه و همچنین ضرورت علاج واقعه پیش از وقوع با اشاره به حوادث دی ماه سال ۹۸ پرداخته است.
دولت برای رفع کسری بودجه باید به راه‌های زودبازده دست بزند چون سال قبل زمان تصویب بودجه، دولت بودجه را با کسری بالا به جای مالیات روی درآمدهای خیالی(فروش نفت، فروش اموال و…) بسته بود.
راه زودبازده‌ای غیر از استقراض از بانک مرکزی، حذف یارانه‌های انرژی و برداشت از صندوقِ خالی توسعه ملی وجود ندارد.
همه راه‌های فوری دولت، به‌شدت تورم‌زا هستند، راه‌های تورم‌زای دولت انجام می‌شود؛ شدیدتر از قبل
تورم، طبقه متوسط را به جمع طبقه فقیرتر پرت می‌کند
و در آخر امنیت …

نگرانی از وضعیت ناپایدار نفت به دلیل محدودیت ذخایر، دولت را به این نتیجه رسانده است که باید بر تأمین منابع بودجه از محل درآمدهای پایدار و کاهش سهم درآمدهای نفتی در تأمین هزینه‌های جاری اهتمام ورزد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12006

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها