دانش بنیان| آغاز رسمی خط تولید انبوه قطار ملی مترو
با هدف رفع انحصار از شرکتهای خارجی و بهرهگیری از ظرفیت داخلی، پروژه ساخت قطار ملی مترو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه آغاز شد. این پروژه شامل همکاری ۲۵ شرکت دانشبنیان و ۴ مجموعه بزرگ صنعتی بوده و به تولید یک رام قطار با عمق داخلیسازی ۸۵ درصد منجر شده است. این پروژه میتواند زمینهساز جهشی مهم در امرحملونقل ریلی کشور شود.
این خبر توسط علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، اعلام شد. طبق گفته وی، خط تولید انبوه این قطار، روز شنبه ۲۴ آذرماه 1403 بهصورت رسمی افتتاح شده و این پروژه طی پنج سال گذشته توسعه یافته است. همچنین اولین رام قطار در مسیر خط متروی باقرشهر – پرند به میزان ۵۰ هزار کیلومتر موفق به طی مسیر شده است. طبق قرارداد، تولید ۱۱۳ واگن قطار ملی مترو آغاز شده و پیشبینی میشود تا پایان سال جاری دو رام قطار ۷ واگنه به بهرهبرداری برسد. شرکت واگنسازی تهران همچنین در تلاش است تا با تسریع در اجرای تعهدات خود، نیازهای متروی تهران را تأمین کند.
این پروژه چه دستاوردی دارد؟
- ساخت داخلی:
- تولید اغلب زیرسیستمهای قطار مطابق با استانداردهای جهانی
- بومیسازی سیستمهای مختلف شامل تهویه، اطلاعرسانی و رانش
- طراحی و تولید اولین راهروی اتصال واگنها در کشور
- اشتغالزایی و کاهش هزینهها:
- ایجاد ۲۵ هزار شغل پایدار در سال اول تولید انبوه
- کاهش ۲۰ درصدی هزینههای تأمین ناوگان
- کاهش ۸۵ درصدی ارزبری پروژهها
- پیشرفت فنی:
- طراحی بیش از ۳۰۰۰ سند تست و طراحی.
- اخذ تأییدیههای بینالمللی برای ایمنی و حمل مسافر