تنوع شرکای صادراتی ایران به شدت کاهش یافته است

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: اقتصاد ایران با کاهش تنوع شرکای تجاری و افت نفوذ در بازارهای صادراتی سنتی، با چالش جدی در تجارت خارجی مواجه است.

تنوع شرکای صادراتی ایران به شدت کاهش یافته است

 

  • مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: درجه باز بودن در اقتصاد ایران پس از صعود در نیمه اول دهه ۸۰، در نیمه دوم دهه ۸۰ روندی نزولی داشته و در دهه ۹۰ به علت نوسانات اقتصادی، روند مشخصی نداشته است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تجارت خارجی ایران در دو دهه اخیر، کاهش شدید تنوع در شرکای تجاری بوده است. درحالی که در سال ۱۳۸۳ حدود ۸۰ درصد صادرات ایران به ۲۱ کشور انجام می شد، این رقم در سال ۱۴۰۲، فقط به ۷ کشور کاهش یافته است.
  •  از نفوذ ایران در بازارهای صادراتی ۴ محصول استراتژیک سنتی ایران یعنی خرما، فرش، زعفران و پسته کاسته شده است. کشورهای کمتری طرف صادرات ایران بوده و کالاهای صادراتی ایران نیز یا بازارهای خود را از دست داده‌اند.

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=17632

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

تحلیل اخبار اقتصادی

صحت و سقم و تحلیل و بررسی مهم‌ترین اخبار روز اقتصاد ایران را در رسانه چارسو اقتصاد دنبال کنید

آخرین مطالب انتشاریافته