تحلیل و بررسی صنعت شیرینیجات (اردیبهشت 1404)
صنعت شیرینیجات (صنایع غذایی) در ایران، ارزش بازار نسبتا پایینی دارد و جزو صنعت استراتژیک در بورس محسوب نمیشود. این صنعت عمدتاً در اختیار شرکتهای خرد و متوسط است و رقابت شدید میان آنها باعث شده که نسیهفروشی بهعنوان یک ابزار کسب سهم از بازار رایج شود. همین موضوع دوره وصول مطالبات را افزایش داده و باعث کاهش کیفیت سود شرکتها شده است. از سوی دیگر، در بازار سرمایه، برخی نمادهای این صنعت گاه دچار نوسانات هیجانی میشوند که بیشتر میتواند ناشی از عمق پایین نمادهای غذایی باشد.
حال نگاهی به متغیرهای بنیادی نمادهای این صنعت میکنیم:
* نماد غویتا (ویتانا) به نسبت نمادهای دیگر این صنعت از وضعیت مطلوبتری داراست.