تحلیل و بررسی صنعت شوینده (اردیبهشت 1404)
صنعت شوینده یکی از صنایع حیاتی در کشور به شمار میرود که محصولات آن در سبد مصرفی روزمره خانوارها جایگاه ثابتی دارد. این صنعت به دلیل ماهیت کالاهای تولیدیاش، در دسته صنایع استراتژیک قرار میگیرد و بالتبع دارای سهامداران قرص و محکم و نمادهای اکثرا گران است.
نسبتهای مالی و چالش کیفیت سود
از جمله ویژگیهای اصلی صنعت شوینده میتوان به پایداری تقاضا، گستردگی بازار داخلی، مصرفمحوری، ارتباط مستقیم با بهداشت عمومی و همچنین اثرگذاری نوسانات نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه اشاره کرد. بسیاری از شرکتهای فعال در این صنعت، علیرغم دارا بودن حاشیه سود عملیاتی مناسب، با چالشهایی چون سیاستهای قیمتگذاری دستوری، فروشهای حمایتی و نسیه مواجهاند. این نوع فروش مشابه آنچه در صنایعی مانند اورهسازها دیده میشود، موجب بالا رفتن نسبت مطالبات به دارایی در صورتهای مالی شرکتها شده و از کیفیت سودآوری آنها میکاهد.
حال نگاهی به متغیرهای بنیادی مهم نمادهای این صنعت میاندازیم :
* باتوجه به بررسیهای صورت گرفته شرکت کلر (کلر پارس) نسبت به نمادهای دیگر دارای وضعیت مطلوبتری است.