امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ۷۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق روز گذشته در کشور مصرف شد

مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور: میزان مصرف برق در روز گذشته را ۷۶هزار و ۴۰۰ مگاوات است.
علت اهمیت و بد بودن

ایجاد ناترازی انرژی : افزایش میزان مصرف برق در مقابل توسعه نیافتگی و عدم افزایش ظرفیت تولید موجب کمبود برق و ایجاد ناترازی می شود.
افزایش مصرف سوخت های فسیلی: مصرف بی‌رویه برق بر افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی، آب، و دیگر منابع انرژی برای تولید برق نیز می انجامد و اثرات زیست‌محیطی مخربی را نیز ایجاد می کند.

نکات تکمیلی

این میزان مصرف در مقایسه با سال گذشته در روز مشابه ۶۴۰۰ مگاوات معادل ۸ درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد و این به آن معنی است که مصرف برق در شرایط غیرمتعارف است و استفاده از آن هنوز قاعده‌مند نشده است.
کارشناسان و متخصصین این حوزه می گویند افزایش هر یک درجه دما در فصل تابستان، هزار و ۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق در کشور اضافه می کند. بیشترین اوج مصرف ثبت شده در کشور رشد مصرف ۸.۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ این درحالی است که رشد متعارف برق در ایران حدود ۴ درصد است.
مصرف برق در کشور سالانه ۴تا ۵ درصد رشد دارد که این رقم با افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشور بیشتر هم می شود و ضرورت افزایش سرمایه گذاری برای تولید انرژی های تجدیدپذیر را می‌رساند.
توسعه خطوط برق ، افزایش ظرفیت تولید و سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های تجدید پذیر، رعایت الگوی مصرف ، جلوگیری از هدر رفت انرژی در صنایع و انتقال و همچنین تغییر روز تعطیل به روز‌های عادی وسط هفته و نیز انتقال مصارف بخش‌های انعطاف پذیر به ساعت‌های غیراوج بار شرکت شهرک‌های صنعتی، صنایع متوسط و بزرگ از مجموعه اقداماتی است که می‌تواند به پایداری شبکه برق کمک کند.
افزایش ظرفیت تولید برق در دولت دوازدهم تنها ۲۳ درصد بوده است در حالی که در دولت های نهم و دهم ۸۵ درصد رشد داشت. و در این میان دولت سیزدهم با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق در کشور را که در سال ۸۹ به ثبت رسیده بود، ۱۰۶۵ مگاوات افزایش داد.
از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. از شهریور سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۳۱ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۵۱۹۶ مگاوات ساخته شده که در کنار ارتقای واحدهای موجود، رقم افزایش را به عدد ۷۱۰۰ مگاوات می‌رساند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12513

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها