امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ۱۰ ماه متوالی نزول شاخص تولید خودرو

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص تولید صنعت خودرو از شهریورماه سال گذشته تا خردادماه امسال برای ۱۰ ماه متوالی منفی شده است.
علت اهمیت و بد بودن

افزایش قیمت خودرو : با کاهش در تولید و عرضه خودرو به تبع میزان قیمت آن در بازار آزاد افزایش می یابد و پایین نگه داشتن قیمت کارخانه با قیمت دستوری به تعادل در بازار آسیب جدی وارد خواهد کرد.
تبدیل به کالای سرمایه ای : با کمبود عرضه، خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل می شود و بازار سوداگرایانه ایجاد می شود.

نکات تکمیلی

روند تولید خودرو از دهه ۷۰ تا ۱۳۹۰ همواره صعودی بوده و از ۲۰۰ هزار دستگاه به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ رسید.
بررسی آمار ها نشان می دهد تولید خودروسازان داخلی در سه ماهه اول امسال افت قابل توجهی داشته است و این افت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کمبود نقدینگی، چالش ارز و قطعی برق صنایع از جمله این عوامل هستند که موجب افت تولید خودرو شدند.
بنابر آمار منتشر شده از سامانه کدال، مجموع تولید سه خودرو ساز بزرگ ایران در ۴ ماه نخست سال کمتر از ۲۹۰ هزار و ۸۵۹ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۳۲۵ هزار و ۳۰۳ دستگاه تولید شده بود؛ که حاکی از افت ۱۱ درصدی تولید خودرو است.
فعالان صنعت خودرو نسبت به ادامه دار بودن روند نزولی تولید خودرو هشدار دادند و از دولت درخواست اصلاح قیمت و افزایش آن و تخصیص ارز کردند که محقق نشد و در تیر ماه نیز روند نزولی ادامه دار شد.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز شاخص تولید صنعت خودرو از شهریور سال گذشته تا خرداد امسال به مدت ۱۰ ماه متوالی منفی بوده است.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12619

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها