امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| کاهش ۸۰ درصدی تولید زغال‌سنگ در کشور

دبیر انجمن زغال سنگ از کاهش 80 درصدی تولید زغال‌سنگ در کشور خبر داد و به زودی معادن ما رو به تعطیلی خواهند رفت.
علت اهمیت و بد بودن

تعطیلی معادن و بیکاری کاگران معدن : با توجه به قیمت دستوری و در نهایت کاهش تولید، معادت تعطیل خواهند شد و کارگران معادن بیکار می شوند.
خروج ارز از کشور: با کاهش میزان تولید برای تامین نیاز کشور باید وارد کنیم که بدین صورت ارز از کشور خارج خواهد شد .

نکات تکمیلی

با توجه به بخشنامه دولت مبنی بر اینکه صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ نیمایی در اختیار دولت قرار دهد موجب شد تا صادرات برای کشور غیر اقتصادی شود؛ به گونه ای که هزینه های تولید حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد رشد داشته اما صادرکننده مجبور به فروش ارز خود با قیمت بسیار پایین شدند. همین موضوع باعث شد تا صادرکنندگان و تولید کنندگان با زیان های هنگفتی مواجه شوند و تولید متوقف و به تعطیلی کشانده شوند؛ در این حالت با کاهش ۸۰ درصدی تولید زغال سنگ در کشور مواجه شدیم.
چندی پیش انجمن زغال سنگ ایران به وزیر صمت من باب کاهش تولید زغال‌سنگ به دلیل غیراقتصادی شدن معادن و افزایش واردات با قیمت سه برابر داخلی نامه زد. و این کاهش روند تولید زغال‌سنگ به نفع واردات شتاب گرفته است.
مصرف کنسانتره زغال‌سنگ کشور سالیانه ۶٫۳ میلیون تن است که با توجه به ذخایر چندین میلیارد تنی کشور بیش از ۵۰ درصد زغال‌سنگ از محل واردات تأمین می‌شود.
برای افزایش تولید داخلی زغال سنگ، می بایست قیمت گذاری آن واقعی باشد تا تولید برای تولید کنندگان داخلی به صرفه باشد و برای سرمایه گذاری در این حوزه انگیزه داشته باشد. این موضوع باعث می شود تا علاوه بر خودکفایی در تامین ماده اولیه، هزینه های تولید صنایع پایین دستی مانند فولاد و .. کاهش و رقابت پذیری آن ها در بازار جهانی افزایش یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12548

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها