امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| کاهش ۷ درصدی نرخ فقر در پایان دولت سیزدهم

مقایسه شاخص های اقتصادی در ابتدای و انتهای دولت سیزدهم حاکی از کاهش ۷.۲ نرخ فقر طبق آمار نهادهای بین المللی است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش سطح رفاه: با افزایش درآمد خانوار های فقیر و کم درآمد، نرخ فقر کاهش یافت که در این صورت منجر به افزایش رفاه اجتماعی خانوار شده است.
افزایش تحصیلات و کاهش جرم : کاهش فقر موجب می شود تا خانوار ها فرزندان را به کلاس درس ببرند و بر توانایی و استعداد های افراد در یادگیری تاثیر گذار باشند و همچنین افراد جامعه را از رفتار مجرمانه و قربانی شدن محافظت می کند.

نکات تکمیلی

در مقایسه شاخص های اقتصادی در ابتدا و انتهای دولت سیزدهم نرخ فقر که توسط نهاد های بین المللی اقتصادی مانند بانک مرکزی معرفی شده بر اساس معیار با درآمد ۶.۸۵ دلار، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۹.۱ درصد و در انتهای دولت سیزدهم ۲۱.۹ درصد بوده است که کاهش ۷.۲ درصدی آن را نشان می دهد.
این کاهش فقر نتیجه و خروجی اقدامات ویژه دولت سیزدهم در طی ۳ سال همچون افزایش توزیع یارانه های نقدی، فراهم سازی زمینه اشتغال مانند پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کار ها، رشد اقتصادی و… بوده است.
به گزارش بانک جهانی، خانوارهای ۴ دهک پایین رشد مصرف بالاتری نسبت به ۶ دهک بالا تجربه کردند و این امر موجب کاهش نابرابری شد. طی این مدت، ترکیبی از سیاست‌های افزایش دستمزد، افزایش درآمدهای ناشی از خوداشتغالی و افزایش یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است. نکته حائز اهمیت آنکه نه تنها عملکرد ۳ ساله اخیر در کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد کاملاً مثبت بوده، بلکه پیش‌بینی بانک جهانی از روند نرخ فقر در ایران نیز کاهشی است به گونه‌ای که پیش‌بینی شده نرخ فقر در ۳ سال آینده حدود ۳ واحد درصد کاهش یابد، لذا دولت سیزدهم، اقتصادی را تحویل دولت آتی می‌دهد که دارای چشم‌انداز رشد اقتصاد مثبت و چشم‌انداز کاهش نرخ فقر به سطوحی کمتر از کل دهه اخیر است.
بر اساس برآورد بانک جهانی، تعداد فقرا در ایران در ۲ سال نخست دولت شهید رئیسی ۶.۲ میلیون نفر کاهش یافته است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12489

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها