امروز: شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

تحلیل خبر| کارنامه رشد اقتصادی نفت در دولت سیزدهم

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی گروه نفت در بهار ۱۴۰۳ عدد ۹.۵ درصد را ثبت کرد و توانست ۲۸ درصد شاخص رشد اقتصادی کل را افزایش دهد.
اهمیت

توسعه زیرساخت‌ها: درآمد حاصل از صنعت نفت می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌های اساسی، از جمله حمل و نقل، انرژی و آموزش استفاده شود.
تقویت صنعت‌های وابسته: رشد در صنعت نفت می‌تواند به تقویت صنایع وابسته مانند پتروشیمی، تولید برق و خدمات مالی کمک کند.

نکات تکمیلی

در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران در سه‌ماهه اول ۱۴۰۳ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به ۳۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با ۳۷۸ هزار میلیارد تومان در فصل اول سال ۱۴۰۲، نشان‌دهنده رشد ۳.۲ درصدی است. بخش نفت و گاز، عامل اصلی این افزایش رشد بوده و سهم آن از این رشد ۱ واحد درصد برآورد شده است. ارزش افزوده گروه نفت در این مدت به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل رشد ۹.۵ درصدی داشته است. این رشد عمدتاً به دلیل افزایش تولید و صادرات نفت خام و گاز طبیعی نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.
همانطور که روند کلی نمودار زیر نشان می‌دهد در دولت سیزدهم رشد اقتصادی نفت نوساناتی را طی کرده و به طور کلی صعودی بوده است؛ به طوری که از ۱.۷ درصد در پاییز ۱۴۰۰ به ۹.۵ درصد در بهار ۱۴۰۳ رسیده است. این در حالی است که بیشترین رکورد رشد اقتصادی نفت در تابستان ۱۴۰۲، با رشد ۱۷.۸ واحد درصدی ثبت شده است که بیش از ۴۰ درصد بر رشد کل اقتصاد کشور موثر بود.
کارشناسان داخلی و خارجی معتقدند یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم به ریاست شهید ابراهیم رئیسی، افزایش تولید و صادرات نفت ایران است. داده‌های موسسه کپلر نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در چهارماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۱.۵۳۷ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ۱.۱۰۶ میلیون بشکه در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۳۹ درصد افزایش داشته است.
از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام نفتی به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار تکمیل شده و هم‌زمان عملیات اجرایی ۵۰ طرح جدید به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار آغاز شده است. این دولت در طول ۱۰۰۰ روز فعالیت خود موفق به افزایش ۶۳ درصدی تولید روزانه نفت شده و با بازاریابی فعال در بازار جهانی و بهبود دیپلماسی انرژی، حجم صادرات نفت خام را ۴۰ درصد افزایش داده است. این اقدامات به کسب درآمد ۳۶ میلیارد دلاری از فروش نفت منجر شده است.همه این موارد از جمله عوامل موثر در رشد اقتصادی کشور است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12959

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها