امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| پیش‌نگر تعمیق رکود

شاخص مدیران خرید در سه‌ماه گذشته افت شدیدی را تجربه کرده و به مقادیری رسیده که حتی در اوج تحریم‌ها نیز سابقه نداشته است.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش نرخ ارز کشور: اگر شاخص شامخ در یک کشور بیشتر از شامخ در کشور دیگر باشد، تقاضا برای خرید محصولات و خدمات آن کشور افزایش می‌یابد و ارز آن کشور ارزشمند‌تر می‌شود.
کمبود نیروی کار : در شرایط نامطلوب اقتصادی برای کشور و کسب و کار‌ها، متناسب نبودن حقوق با هزینه ها نیروی کار تمایل به کار ندارد و بنگاه ها دچار کمبود نیروی کار متخصص می‌شوند.

نکات تکمیلی

با توجه به تغییرات در شرایط اقتصاد جهانی، ضروری است اقتصاددانان از شاخص‌هایی استفاده کنند که بتواند تغییرات اقتصاد و به‌ویژه تغییرات بخش تولید را پیش‌بینی کند. شاخص مدیران خرید یکی از شاخص‌هایی است که اطلاعات پیش‌بینی‌کننده‌ای در مورد وضعیت اقتصادی کشورها ارائه می‌دهد. شاخص مدیران خرید عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است به طوری که بیش از ۵۰ نشان دهنده گسترش اقتصاد و زیر ۵۰ نشانه انقباض است.
شاخص مدیران خرید (شامخ) کل اقتصاد در سه‌ماه گذشته افت بالایی را تجربه کرده و به مقادیری رسیده که حتی در اوج تحریم‌‌‌ها نیز سابقه نداشته است. با توجه به گزارش منتشر شده از اتاق بازرگانی در خرداد ماه ۱۴۰۳ از شاخص مدیران خرید با رقم ۴۴.۹ به پایین ترین حد خود در ۴۴ ماه گذشته رسید.
در سه ماه گذشته اوضاع اقتصادی ایران در شرایط بسیار بغرنجی قرار گرفته و به شکل بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای، رقم شامخ به سطوح پایین‌‌‌تر از ۵۰ رسیده است. این شاخص براساس نظرسنجی از مدیران خرید بنگاه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی محاسبه می‌شود و یک شاخص پیش‌‌‌نگر نسبتا دقیق از وضعیت آتی اقتصاد است؛ ارقام پایین‌‌‌تر از ۵۰ برای این شاخص، زنگ خطری برای اقتصاد و هشداری برای حکم‌‌‌فرما شدن وضعیت رکودی بر اقتصاد است. از این‌رو کاهش شدید این شاخص در ماه‌‌‌های خرداد و تیر نگرانی از بروز رکود را افزایش می‌دهد.
میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی یکی از مولفه‌‌‌‌های کلیدی مهمی است که بر میزان نهایی این شاخص تاثیر زیادی دارد. در تیرماه سال‌جاری شدیدترین کاهش در اشتغال رخ داده که از مرداد سال ۱۴۰۰ بی‌‌‌سابقه بوده است. کاهش ظرفیت تولید، بنگاه‌‌‌ها را ناچار به تعدیل نیرو و عدم‌استخدام جدید کرده است. از طرفی به نظر می‌رسد که تورم مزمن در کشور و نبود ‌تناسب بین حقوق و دستمزد با هزینه‌‌‌ها سبب کاهش تمایل به کار و کمبود نیروی کار متخصص برای بنگاه‌‌‌ها شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12645

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها