امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| پیش‌بینی صادرات ۲میلیارد دلاری تعاونی‌ها در سال جاری

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیش‌بینی شده است که حجم صادرات بخش تعاون تا پایان سال جاری به رقم ۲میلیارد دلار برسد.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش درآمد و سودآوری تعاونی‌ها: صادرات به بازارهای خارجی درآمد تعاونی‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. با دسترسی به بازارهای جدید، تقاضای بیشتری برای محصولات و خدمات تعاونی‌ها ایجاد می‌شود که منجر به افزایش فروش و سودآوری آن‌ها خواهد شد.
ایجاد اشتغال: رشد صادرات تعاونی‌ها نیازمند تولید بیشتر است. این امر موجب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش اشتغال می شود. به خصوص در مناطق روستایی و کم‌درآمد، تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهمی در کاهش بیکاری ایفا کنند.

نکات تکمیلی

بر اساس آمارها از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ میزان صادرات بخش تعاون از مرز ۱.۷ میلیارد دلار فراتر رفته است، که میزان صادرات بخش تعاون در این مدت رشد ۲۹ درصدی داشته است. باتوجه به اعلام گمرک ایران میزان صادرات غیر نفتی تعاونی ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.
در دوره فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۶۶۰۰ تعاونی تشکیل شده است که برابر آمار در حال حاضر ۱۰۴ هزار تعاونی در بخش های مختلف کشور فعال هستند؛ که با سرمایه گذاری ۳۳۱ میلیارد تومانی و عضویت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای بیش از ۲ میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
بررسی آمار ها از آن حکایت دارد که از مجموع ۱۰۴ هزار تعاونی فعال، ۵۵ درصد آن‌ها در بخش تولید مانند صنعت و کشاورزی و ۴۵ درصد دیگر آن در بخش توزیع و خدمات فعالیت دارند و به صورت تفکیک تر سهم بخش مسکن از تعاونی‌ها ۱۰ درصد، سهم بخش کشاورزی ۲۴ درصد، سهم بخش صنعت ۱۸ درصد و سهم بخش خدمات ۲۵.۵ درصد است.
در سال ۱۴۰۲ حجم صادراتی تعاونی ها رشد ۱۵ درصدی را به همراه داشت و به طور کلی در دولت سیزدهم صادرات بخش تعاون ۲۴درصد رشد را نسبت به دوره قبل تجربه کرده است به طوری که دولت قبل ۳ میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار صادرات در بخش تعاون داشت که در دولت سیزدهم به ۳میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار رسید.
تعاونی‌ها برای حضور در بازارهای جهانی انگیزه بالایی دارند و مزیت تعاونی نسبت به سایر الگوهای اقتصادی تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری و قابلیت رقابت‌پذیری است. دولت وظیفه تسهیل‌گری و مانع‌زدایی از مسیر صادراتی تعاونی‌ها را بر عهده دارد؛ زیرا بخش تعاون از جمله ارکان مهم اقتصادی است که از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12870

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها