تولید بنزین از متانول ۳۳ درصد صرفه‌جویی ارزی به دنبال دارد

تحلیل خبر | تولید بنزین از متانول ۳۳ درصد صرفه‌جویی ارزی به دنبال دارد

پتروشیمی

چکیده خبر:

وزیر نفت، جواد اوجی، هفته گذشته اعلام کرد که تفاهمنامه‌های خوبی با پتروشیمی‌های متانول‌ساز امضا شده تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود؛ اتفاقی که می‌تواند به رفع ناترازی بنزین کمک کند.طبق محاسبات، تولید هر لیتر بنزین از متانول نسبت به واردات هر لیتر بنزین، هزینه دولت را «یک‌سوم» کاهش می‌دهد.

علت اهمیت:

صرفه جویی ارزی: این فرایند می‌تواند به کشورها کمک کند تا به جای واردات بنزین با استفاده از ارز، از متانول که اغلب از منابع داخلی بدست می‌آید، بنزین تولید کنند. این به کاهش هزینه‌های ارزی و افزایش انعطاف‌پذیری در مورد منابع انرژی کمک می‌کند.
کاهش آلودگی محیط زیست: برخلاف بنزین سنتی که از منابع نفتی استخراج می‌شود، متانول از منابع غیرفسیلی مانند گاز طبیعی، زباله‌های آلی، یا حتی از محصولات کشاورزی تولید می‌شود. این به معنای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌ها است.

نکات:

افزایش استفاده از منابع تجدیدپذیر: با تولید بنزین از متانول، می‌توان از منابعی استفاده کرد که قابل بازیافت یا تولید مجدد هستند، مثل زباله‌های آلی یا گیاهانی که به عنوان منبع متانول استفاده می‌شوند. این اقدام به کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی کمک می‌کند.
توسعه فناوری: پژوهش‌ها بر روی فرایند‌های بهبود یافته تولید بنزین از متانول می‌توانند به توسعه فناوری‌های نوین در زمینه انرژی کمک کنند، که می‌تواند اقتصادی و زیست‌محیطی مفید باشد.

توضیحات:

بنزین تولیدی از متانول کاملا با «بنزین پتروشیمی‌ها» متفاوت است زیرا بنزین پتروشیمی در واحدهای آروماتیکی تولید می‌شد، درحالی‌که تولید بنزین از متانول در واحدی با فرایند و کاتالیست متفاوت انجام می‌شود. بنزین تولیدی از متانول دارای کیفیت بالا، نزدیک به بنزین یورو ۵ و بدون سولفور است.

نکات تکمیلی:

در گذشته، دانشمندانی مانند زکریای رازی ادعا می‌کردند که می‌توانند مس را به طلا تبدیل کنند، که این امر برای بسیاری از مردم به یک آرزو تبدیل شده بود. اما اکنون، در عصر صنعت نفت، یک پدیده مشابه به وجود آمده است که می‌توان آن را “کیمیاگری نفتی” نامید.
تبدیل مستقیم متانول به بنزین در واحدهای MTG (Methanol to Gasoline) یک طرح است که علاوه بر جلوگیری از ارزان‌فروشی محصول نیمه‌خام متانول توسط پتروشیمی‌های ایران، می‌تواند به رفع ناترازی در بنزین کمک کند و عرضه آن را افزایش دهد. براساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تولید متانول از خوراک گاز در ۱۲ سال گذشته، به جای ایجاد ارزش افزوده، ارزش آن را کاسته و کشور ۱.۷ میلیارد دلار کمتر درآمد نسبت به صادرات گاز به دست آورده است و اکنون قرار است از این ماده کم‌ارزش، بنزین تولید شود.
طبق گزارش‌های کارشناسی، تولید هر لیتر بنزین از متانول نسبت به واردات هر لیتر بنزین، «یک‌سوم» هزینه دولت را کاهش می‌دهد.
به گزارش فارس، تبدیل مستقیم متانول به بنزین در واحدهای MTG (تبدیل مستقیم) طرحی است که هم از ارزان‎‌فروشی محصول نیمه‌خام متانول توسط پتروشیمی‌های ایران جلوگیری می‌کند و هم در رفع ناترازی بنزین می‌تواند عرضه را افزایش دهد.
طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، متانولی تولیدی از خوراک گاز در ۱۲ سال گذشته به جای ارزش‌افزوده، ارزش کاسته ایجاد کرده و کشور
یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار درآمد کمتری نسبت به صادرات گاز به‌دست آورده و حال قرار است از این ماده کم‌ارزش، بنزین تولید شود.
طبق گزارش‌های کارشناسی، در پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی، ساخت سه واحد MTG با خوراک
یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی متانول برای هر واحد، روزانه هشت میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند.
اما در مقایسه، مدت زمان ساخت این واحد نسبت به پتروپالایشگاه، به میزان یک‌چهارم کمتر یعنی معادل دو سال و سرمایه‌گذاری لازم به کمتر از یک‌دهم معادل یک میلیارد دلار کاهش می‌یابد.
جواد اوجی، وزیر نفت نیز هفته گذشته اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌های خوبی با پتروشیمی‌های متانول‌ساز امضا شده تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود. اتفاقی که می‌تواند به رفع ناترازی بنزین کمک کند. طبق محاسبات، تولید هر لیتر بنزین از متانول نسبت به واردات هر لیتر بنزین، هزینه دولت را «یک‌سوم» کاهش می‌دهد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12201

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها