پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی رسید

تحلیل خبر | پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی رسید

وزیر نفت

چکیده خبر:

جواد اوجی بعدازظهر روز گذشته، یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت در نشست هیئت دولت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده‌بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، گفت: با اقدام‌هایی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است که پارسال ۱۲ همت سودآوری داشته است.

وی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از روزانه ۸ میلیون لیتر در ابتدای دولت سیزدهم به روزانه ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: تا ۲ ماه آینده واحد هیدرو کراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری می‌رسد و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره به افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت سیزدهم، تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدام‌های انجام‌شده، تنها در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شد که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه افزوده می‌شود و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

علت اهمیت:

تأمین نیازهای داخلی: با افزایش ظرفیت تولید گاز، نیازهای داخلی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، انرژی، حمل و نقل و تولید برق را تأمین می‌کند، که این امر اهمیت بسیاری برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور دارد.
کاهش وابستگی به واردات: افزایش تولید داخلی گاز منجر به کاهش وابستگی به واردات این محصول مهم و استراتژیک می‌شود، که از یک سو امنیت انرژی کشور را تضمین می‌کند و از سوی دیگر، به کاهش هزینه‌های وارداتی کمک می‌کند.
توسعه صادرات: افزایش تولید گاز از طریق بهره‌برداری از میدان‌های گازی جدید، امکان توسعه صادرات این محصول را فراهم می‌کند که می‌تواند به ارتقای نقش کشور در بازارهای جهانی انرژی کمک کند و درآمدی برای کشور ایجاد کند.

نکات:

ایجاد اشتغال: توسعه طرح‌های تولید گاز منجر به ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی در صنایع مرتبط با استخراج، حمل و نقل، پالایش و صنایع پشتیبانی می‌شود که این امر به ارتقای سطح اشتغال و رفاه اجتماعی کمک می‌کند. توسعه فناوری و دانش فنی: افزایش تولید گاز منجر به توسعه فناوری‌ها و دانش فنی در زمینه استخراج، پالایش و توزیع این محصول می‌شود که این امر بهبود عملکرد صنایع مرتبط و افزایش بهره‌وری را به همراه دارد. با اقدام‌هایی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سودده‌ترین واحدهای تولیدی است که پارسال ۱۲ همت سودآوری داشته است.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12194

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها