امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| نیمی از انرژی تامین‌شده فولادی‌ها هدر می‌رود

بر اساس اطلاعات ایمیدرو، نیمی از انرژی تامین شده برای کارخانه‌های فولاد ایران به شکل حرارت در محیط کار هدر می‌رود.
علت اهمیت و بد بودن

ایجاد ناترازی انرژی : با هدررفت بخش عظیمی از انرژی در صنایع خصوصا صنایع انرژی بر میزان مصرف انرژی از میزان تولید آن بیشتر می شود که به تبع موجب شکل گیری ناترازی در حوزه انرژی می شود.
افزایش هزینه ارزی برای کشور: دولت برای جبران کسری انرژی و تامین انرژی صنایع در جهت تولید مجبور به واردات انرژِی و در نهایت خروج ارز از کشور شود.

نکات تکمیلی

بنابرگزارش ایمیدرو، ارزش برق هدررفته در صنعت فولاد طی یک‌ سال معادل ۱.۳ میلیارد دلار است که معادل هزینه ساخت ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی مدرن است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود کارخانه‌های احیا، واحدهای آگلومراسیون و کوره قوس بیشترین هدررفت انرژی را به خود اختصاص می‌دهند.
کارشناسان حوزه فنی، مهم‌ترین دلیل چنین حجم بزرگی از اتلاف برق را فرسودگی تجهیزات و همچنین وارد شدن همه تولیدات به یک شبکه برقی می‌دانند. قیمت ناچیز برق موجب می شود تا با توجه به اینکه بسیاری از صنایع دانش‌بنیان ایرانی امروز آماده مدیریت مصرف انرژی در زنجیره فولاد هستند، صاحبان صنایع انگیزه ای برای صرفه جویی و کاهش مصرف برق ندارند.
بحران ناترازی ریشه در مسیر نادرست مدیریت انرژی در گذشته است زیرا در دولت ها وزارت نفت و نیرو تولید حداکثری انرژی را مدنظر داشتند در حالی که باید در سه بخش مدیریت تولید، مدیریت مصرف و هدر رفت انرژی و مدیریت متنوع سازی سبد انرژی تقسیم وظایف نموده تا با این بحران ها روبرو نشویم.
سیاست های دولت باید به گونه ای باشد که مدیران و صاحبان صنایع و مشاغل مجاب شوند تا در جهت اعمال استانداردهای روز دنیا، با نوسازی و بازسازی صنایع، تدوین و رعایت استانداردهای بسیار سختگیرانه در صنعت، تلاش مضاعف برای کاهش مصرف انرژی و بهبود مصرف در صنایع گام های اساسی بردارند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12494

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها