امروز: پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری در استان‌های کشور نقشه بیکاری استان‌ها در بهار 1403: سیستان و بلوچستان در قله

تحلیل خبر| نقشه بیکاری استان‌ها در بهار ۱۴۰۳: سیستان و بلوچستان در قله

در بهار امسال، نرخ بیکاری در سیستان‌وبلوچستان بالاتر از سایر استان‌ها بوده است. در مقابل، این نرخ در استان مرکزی به کمتر از 5 درصد رسیده است. به طور کلی، نرخ بیکاری در 19 استان کاهش یافته است.
علت اهمیت و بد بودن

افزایش فقر و محرومیت : یکی از پیامد های مهم افزایش بیکاری ، افزایش فقر و تنگدستی است و در استان هایی که بیکار زیاد باشد مردم آن استان در محرومیت بیشتری به سر می برند.
عقب ماندگی کشور : افزایش بیکاری موجب عقب ماندگی کشور از اقتصاد جهانی و رشد و توسعه می شود و همچنین استان هایی که دارای نرخ بیکاری بالایی هستند به نسب استان هایی با نرخ بیکاری کمتر در محرومیت و توسعه نیافتگی بیشتری قرار دارند.

نکات تکمیلی

اکوایران: در بهار امسال، نرخ بیکاری در سیستان‌وبلوچستان بالاتر از سایر استان‌ها بوده است. در مقابل، این نرخ در استان مرکزی به کمتر از ۵ درصد رسیده است. به طور کلی، نرخ بیکاری در ۱۹ استان کاهش یافته است. نرخ بیکاری شاخص کلیدی بازار کار است و نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ نفر فعال در بازار کار، چند نفر بدون شغل مانده‌اند. مرکز آمار اخیرا در گزارشی،‌ آمارهای مربوط به این شاخص را برای بهار ۱۴۰۳ به‌روز‌رسانی کرده است.بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور در بهار امسال به ۷.۷ درصد رسیده که حدود نیم واحد درصد کمتر از این نرخ در بهار سال گذشته است. از میان استان‌های کشور، بالاترین نرخ بیکاری مربوط به سیستان‌وبلوچستان و پایین‌ترین سطح این شاخص مربوط به استان مرکزی بوده است. بعلاوه، شدیدترین اُفت نرخ بیکاری در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته در استان چهارمحال‌وبختیاری به چشم می‌خورد. در مقابل، شدیدترین افزایش این نرخ در استان اردبیل به ثبت رسیده است.طبق اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور به ۷.۷ درصد در بهار امسال رسیده در حالی که در بهار سال گذشته ۰.۵ واحد درصد بالاتر بوده است. این نرخ نشان می‌دهد که چه درصدی از جمعیت فعال در بازار کار بیکار بوده‌اند. منظور از جمعیت فعال، مجموع افراد شاغل و بیکار است. بعلاوه، بیکار از نظر مرکز آمار به شخصی اطلاق می‌شود که شغل ندارد اما یا در جستجوی آن است و یا تمایل به کارکردن دارد. بنابراین، افراد دلسردشده از بازار کار مشمول «بیکاری» نمی‌شوند.
از میان استان‌های کشور، نرخ بیکاری سیستان‌وبلوچستان ۱۲.۳ درصد بوده که بالاتر از سایر استان‌ها است. در رتبه دوم نیز استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۲ درصدی قرار گرفته است. لرستان نیز با ثبت نرخ ۱۱.۳ درصدی در جایگاه سوم از لیست «بالاترین نرخ بیکاری استانی» قرار گرفته است.
در سوی دیگر این طیف، استان مرکزی قرار گرفته که تنها استان با نرخ بیکاری کمتر از ۵ درصد است. این نرخ در استان مرکزی ۴.۸ درصد در بهار امسال برآورد شده است. سمنان و آذربایجان غربی نیز به ترتیب با نرخ بیکاری ۵.۶ درصد و ۵.۷ درصد در جایگاه دوم و سوم «پایین‌ترین نرخ بیکاری استانی» قرار گرفته‌اند.
تهران نیز بعنوان پایتخت اقتصادی کشور، رتبه چهارم را از نظر نرخ بیکاری پایین کسب کرده است. این شاخص در تهران ۵.۹ درصد اعلام شده است. به بیان دیگر، در تهران از هر ۱۰۰ نفر فعال در بازار کار نزدیک به ۶ نفر بیکار بوده‌اند.
مقایسه نرخ بیکاری استان‌ها در بهار ۱۴۰۳ با بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این فاصله زمانی، نرخ بیکاری چهارمحال‌وبختیاری و هرمزگان بیشتر از سایر استان‌ها کاهش یافته است. نرخ بیکاری چهارمحال‌وبختیاری با کاهش ۳.۹ واحد درصدی در بهار امسال به ۸ درصد رسیده است. این شاخص در هرمزگان نیز ۳.۴ واحد درصد کاهش یافته و به ۸.۷ درصد رسیده است.
در مقابل، نرخ بیکاری اردبیل با افزایش ۲.۲ واحد درصدی سبب شده تا این استان شاهد بیش‌ترین افزایش در این شاخص میان سایر استان‌های کشور باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12364

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها