امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| نبود بهره‏‏‏‏‌وری، دلیل ناترازی انرژی

نبود بهره‌‌‌‌‌وری در بخش‌های مختلف مصرف انرژی سبب‌شده با وجود تولید چندبرابری گاز طی چند سال‌گذشته، کماکان کشور دچار ناترازی بین عرضه و مصرف باشد.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش سودآوری: با بهره وری پایین، هزینه سازمان افزایش می یابد، با بیشترین هزینه، کمترین تولید حاصل خواهد شد که به تبع سودآوری صنایع را کاهش می دهد.
کاهش بهره وری محیط زیستی: وقتی بهره وری پایین باشد هزینه های محیط زیستی افزایش می‌یابد.

نکات تکمیلی

ایران در حالی ۱ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) را به خود اختصاص داد که ۲ درصد از انرژی دنیا را نیز مصرف می‌کند.این جمله نشان می‌دهد که بهره‌وری در صنایع وجود ندارد.
شدت انرژی به‌‌‌‌‌معنای میزان انرژی مصرفی برای تولید یک واحد GDP است. میزان شدت انرژی در ایران دوبرابر متوسط دنیا بوده که نشان از هدررفت و مصرف غیربهینه‌ انرژی در زنجیره تولید تا مصرف انرژی دارد از جمله مهمترین منابع هدررفت انرژی می‌توان به سوزاندن گازهای مشعل تحت عنوان فلر معادل کل صادرات گاز ایران و راندمان پایین نیروگاه‌ها اشاره کرد.
شدت بالای مصرف انرژی در ایران، فقط به معنای این نیست که ایرانی ها مردمی مسرف هستند، بلکه بیشتر نشان دهنده این است که ساختار فعلی حاکم بر توزیع و مصرف انرژی در ایران، ساختار ناکارآمدی است که منجر به این شده است که بیش از نیاز طبیعی هر فرد، انرژی مصرف شود و عمده مصارف انرژی کشور در بخش غیرمولد باشد.
مقایسه روند شدت انرژی و سرانه مصرف انرژی در برخی کشورها نشان می‌دهد در کشوری مثل روسیه، مقدار مصرف کاهش داشته و حتی در کشورهایی مانند چین و هند که مصرف انرژی رشد صعودی داشته‌‌‌‌‌ نیز شدت انرژی روندی نزولی به خود گرفته، اما در ایران هم شاخص مصرف انرژی و هم شدت انرژی افزایشی بوده‌است.
بررسی روند شدت مصرف انرژی در ایران و جهان طی ۳۰ سال نشان می دهد درحالی که جهان به سمت کاهش شدت مصرف انرژی حرکت کرده است، این مسیر در ایران بالعکس طی شده است و به خلاف جهان، به سمت افزایش شدت مصرف انرژی حرکت کرده ایم. شدت مصرف انرژی در ایران در ۳۰ سال اخیر رشدی ۸۵درصدی داشته است؛ درحالی که متوسط شدت مصرف انرژی در همین مدت در جهان کاهشی بوده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12828

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها