امضای توافق نامه استراتژیک انتقال گاز روسیه به ایران

تحلیل خبر| مهم‌ترین قرارداد تجارت گاز قرن غرب‌آسیا

به گفته اوجی، در دوران فعالیت دولت شهید رئیسی در زمینه انتقال گاز با دولتمردان روس هم مذاکراتی سازنده انجام و دیپلماسی انرژی فعال شد و انتقال گاز روسیه به ایران، یکی از محورهای همکاری دو طرف بود که با اراده هر دو رئیس‌جمهوری نشست‌های مختلف کارشناسی در دو کشور و بین شرکت‌های ملی گاز ایران و گازپروم برگزار شد که سرانجام روز چهارشنبه (ششم تیر) به امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران انجامید.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش سهم تجارت جهانی گاز: با انتقال گاز از روسیه به ایران و تبدیل شدن ایران به هاب انرژی سهم تجارت جهانی گاز برای ایران افزایش می یابد.
توسعه صنایع : با انعقاد این قرارداد و انتقال گاز می توان انرژی های مورد نیاز صنایع مختلف را تامین کرد و وضعیت صنایع را بهبود بخشید.
رفع ناترازی گازی کشور: با اجرایی شدن این طرح کشور می تواند در صورت نیاز ناترازی انرژی مورد نیاز خودش را رفع کند.

انگاره شناختی

افزایش امید به اصلاح اقتصاد ایران

نکات تکمیلی

ایران و روسیه بیش از ۶۰درصد ذخایر گازی جهان را دارند. ایران با بیش از ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر قابل برداشت، رتبه دوم جهان و روسیه با نزدیک به ۴۰ تریلیون، رتبه نخست ذخایر گازی جهان را دارد در قالب این قراردادها، روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه از مجموع روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید کشور، از محل عملیاتی‌شدن قراردادها با شرکت‌های روس بوده است
ایران در میان کشورهای صادرکننده و تولیدکننده گاز، نقش اثرگذاری دارد و شهید رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ در سفرهایش به روسیه و ملاقات‌های چندباره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه در مسکو، عشق‌آباد و تهران، همواره بر ظرفیت موجود برای همکاری در زمینه انتقال گاز روسیه به ایران تأکید داشت.
به گفته اوجی، در دوران فعالیت دولت شهید رئیسی در زمینه انتقال گاز با دولتمردان روس هم مذاکراتی سازنده انجام و دیپلماسی انرژی فعال شد و انتقال گاز روسیه به ایران، یکی از محورهای همکاری دو طرف بود که با اراده هر دو رئیس‌جمهوری نشست‌های مختلف کارشناسی در دو کشور و بین شرکت‌های ملی گاز ایران و گازپروم برگزار شد که سرانجام روز چهارشنبه (ششم تیر) به امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران انجامید.اجرایی‌شدن این قراداد، سبب جهش قابل توجه ایران در حوزه تجارت جهانی گاز می‌شود و سهم تجارت گاز جمهوری اسلامی با این قرارداد افزایش خواهد یافت. با توجه به زیرساخت‌های کشور در صنعت گاز که ۴۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال شبکه سراسری گاز، بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع شهری و روستایی و ۹۲ ایستگاه تقویت فشار در کشور در اختیار داریم، با توجه به جغرافیای ایران می‌توانیم شاهد ترانزیت گازی ایران باشیم و افزون بر روسیه، کشورهای همسایه نیز از این قرارداد منتفع خواهند شد.
با عملیاتی‌شدن این قرارداد، افزون بر افزایش سهم تجارت گازی ایران، جمهوری اسلامی به‌عنوان قطب گازی در دنیا و منطقه شناخته خواهد شد و منافع اقتصادی بسیاری برای دو کشور، در زمینه ناترازی، توسعه صنایع و افزایش صادرات به کشورهای همسایه و جهش اقتصادی دارد. این همکاری دوجانبه انقلابی صنعتی برای کشور به‌ شمار می‌رود که آخرین دستاورد دیپلماسی انرژی شهید رئیسی است.
ایران، سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان پس از آمریکا و روسیه و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان پس از آمریکا، روسیه و چین محسوب می‌شود، اما به دلیل مصرف بالای داخلی، ایران تاکنون نقش زیادی در تجارت گاز نداشته‌است. با این توافق، سهم ایران در تجارت گاز منطقه جهش خواهد کرد و عملا به هاب انرژی منطقه تبدیل خواهد شد و آرزو و طراحی ترکیه برای بازی در نقش هاب انرژی، عملا نقش بر آب خواهد شد. این قرارداد، عملا مهم‌ترین قرارداد انتقال و تجارت گاز قرن در منطقه غرب آسیا خواهد بود و موازنه انرژی در منطقه را تغییر خواهد داد، همچنین انقلاب بزرگی‌‌‌‌‌‌‌ در بخش انرژی و صنایع منطقه‌ایجاد خواهد کرد. علاوه‌بر این، با توجه به قرارگرفتن اغلب ذخایر گاز ایران در جنوب کشور، این توافق به تامین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور کمک شایانی خواهد کرد. بر این اساس، ایران می‌تواند گاز را از روسیه دریافت کرده و به ترکیه، عراق، پاکستان، ارمنستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر کند، همچنین ناترازی انرژی در کشور عملا برطرف خواهد شد. این اتفاق، ایران و روسیه را در مسیر یک همکاری استراتژیک بلندمدت قرار خواهد داد و به ثبات و امنیت منطقه و همکاری و وابستگی متقابل کشورهای منطقه نیز کمک شایانی خواهدکرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12298

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها