امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| مصرف برق ایران معادل ۶۰‌درصد مصرف ۲۷کشور اروپایی است

مصرف انرژی کشور ما به‌تنهایی از نصف مصرف ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به عبارتی ما ۶۰‌درصد ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌‌‌کنیم.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش ذخیره نیروگاه ها : با افزایش پی در پی مصرف برق و عدم افزایش ذخیره برق موجب خاموشی های متعدد در کشور می شود.
آسیب به محیط زیست: با مصرف بالای برق، نیروگاه ها برای تولید بیشتر میزان دودهای سمی بیشتری نیز آزاد می کنند که در نهایت موجب آسیب رساندن به محیط زیست می شود.

نکات تکمیلی

از آنجا که اغلب برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به دنبال دارد.
با توجه به اینکه گرمای کنونی در کشور و حتی در دنیا بی‌‌‌سابقه است، کره زمین ۱۶ماه پیاپی است که در حال شکستن رکورد گرمایش است، تا جایی که سیستم انتقال و توزیع کشور را در وضعیت بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای قرار داده است.
با هر درجه افزایش دما بار شبکه برق حدود ۱۸۰۰مگاوات افزایش یافته و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه‌‌‌ بیش از ۴۰۰مگاوات کاهش می‌‌‌یابد. در واقع با هر درجه افزایش دما ناترازی بین تولید و مصرف بیش از ۲۲۰۰مگاوات به شبکه تحمیل می‌شود؛ یعنی به ازای هر یک‌درجه افزایش میزان مصرف، اختلاف بین بار و تولید یا افزایش بار و کمبود تولید به ۲۲۰۰مگاوات می‌رسد که همین امر به ایجاد ناترازی منجر می‌شود.
مصرف برق در ایران به حدی بالاست که طبق ارزیابی‌های صورت‌ گرفته، اوج مصرف برق ۶ کشور همسایه با جمعیت ٣۵٠ میلیون نفر با اوج مصرف برق ایران ٨۵ میلیون نفری برابر است.
بر اساس داده‌های بین المللی ایران اکنون به لحاظ شدت مصرف انرژی در جایگاه ششمین کشور با شدت مصرف انرژی بالا قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران به شدت ناکارآمد است. بالا بودن شدت مصرف انرژی ایران بیانگر این واقعیت است که میزان مصرف انرژی در ایران دست کم ۶۰ درصد از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه بیشتر است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12409

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها