امروز: شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

تحلیل خبر| مصرف انرژی خانگی ایران دو برابر بیشتر از کشورهای هم‌رفاه

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، سرانه مصرف انرژی در بخش خانگی ایران مشابه کشوری نظیر آمریکاست که رفاه هر فرد در آن کشور ۳ الی ۴ برابر ایران است.
اهمیت

افزایش هزینه‌های انرژی: مصرف بالای انرژی می‌تواند به افزایش هزینه‌های خانوارها و دولت منجر شود، که به تبع آن فشار اقتصادی بیشتری را به مردم تحمیل می‌کند.
آلودگی زیست‌محیطی: مصرف بالای انرژی، به ویژه از منابع فسیلی، منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا می‌شود. این مسئله تأثیرات منفی بر محیط زیست دارد.

نکات تکمیلی

براساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، سرانه مصرف انرژی در بخش خانگی ایران با کشورهایی نظیر آمریکا که رفاه هر فرد در آن ۳ تا ۴ برابر ایران است، مشابه است. در حالی که دما در ایران و آمریکا تقریباً یکسان است، مقایسه ایران با کشورهای هم‌رده مانند گرجستان و آذربایجان نشان می‌دهد که مردم ایران در بخش خانگی بیش از دو برابر این دو کشور انرژی مصرف می‌کنند.
یکی از عوامل مؤثر در سرانه مصرف انرژی خانگی، دمای هر کشور است. به طور کلی، هر چه دما کمتر باشد و کشور سردتر باشد، سرانه مصرف انرژی خانگی بالاتر می‌رود؛ این امر لزوماً به معنای اتلاف یا مصرف غیربهینه انرژی نیست. در مقایسه با کشورهای هم‌دمای خود مانند آذربایجان، گرجستان و ترکیه، ایران ۲.۴ برابر بیشتر انرژی در بخش خانگی مصرف می‌کند و از خط میانگین مشخص‌شده انحراف زیادی دارد. البته آمریکا نیز از این خط انحراف دارد که به دلیل رفاه بالای مردم و رفتار مصرفی آنها نسبت به دما است.
در سال ۲۰۱۹، وضعیت شاخص شدت عرضه انرژی در ایران بسیار نامطلوب بود و این کشور در بین ۱۲۰ کشور دنیا در رتبه سوم بیشترین شدت انرژی قرار گرفت. مقدار این شاخص برای ایران حدود ۰.۲۲ تن معادل نفت خام به ازای هر هزار دلار ثبت شده است. به عبارت دیگر، شدت عرضه انرژی در ایران ۱.۵ برابر چین، ۱.۷ برابر عربستان، حدود ۲ برابر آمریکا و میانگین جهانی، ۲.۴ برابر گرجستان، ۲.۹ برابر اتحادیه اروپا و ۳.۵ برابر ترکیه است. این اعداد نشان‌دهنده مصرف بالای انرژی در ایران و وضعیت نامناسب کشور در این شاخص هستند.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12941

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها