امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| مرگ تدریجی رویای تبدیل ایران به هاب برقی منطقه

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران در ۱۴۰۲ فقط ۱.۵ درصد از تولید برق خود معادل ۵ میلیارد کیلووات ساعت را صادر کرده است.
علت اهمیت و بد بودن

کاهش درآمد ارزی کشور: با کاهش صادرات برق و واردات آن علاوه بر اینکه ارز وارد کشور نمی شود بلکه برای واردات آن باید ارز از کشور خارج شود.
تراز تجاری منفی صادرات غیر نفتی : با کاهش صادرات و افزایش واردات غیر نفتی تراز تجاری منفی خواهد شد.

نکات تکمیلی

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران در ۱۴۰۲ فقط ۱.۵ درصد از تولید برق خود معادل ۵ میلیارد کیلووات ساعت را صادر کرده که طبق هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه، این رقم باید ۴ برابر شود.
ایران هم اکنون به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می کند و با کشور های ارمنستان و آذربایجان دارای مبادلات دوجانبه بوده و از کشور ترکمنستان برق وارد می‌کند.
ظرفیت بالقوه ایران برای صادرات مازاد برق تولیدی در سال، در بدبینانه‌ترین حالت ۶۸۷۰ میلیون کیلووات ساعت و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۲۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت است.
به طور کلی آمار تجارت یک کالا می‌تواند نشان‌دهنده‌ وضعیت تعادل عرضه و تقاضای آن باشد. به علاوه میزان ارزآور بودن آن کالا برای اقتصاد کشور را نیز مشخص می‌کند. در سال‌های اخیر روند صادرات برق کاهشی و واردات افزایشی بوده که عمدتاً به‌دلیل افزایش میزان تقاضای داخلی برق و رشد نامتناسب ظرفیت‌های نیروگاهی بوده است.
طبق نمودار، از سال ۹۹ به صورت پیوسته میزان واردات برق ایران افزایش و میزان صادرات آن کاهش یافته است. با توجه به نمودار نشان می دهد که ارزآوری از ناحیه صادرات برق کاهش یافته است و برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش صادرات و افزایش واردات برق حاکی از آن است که بخش زیادی از برق تولید شده در کشور صرف جبران افزایش مصرف برق داخلی می شود و بنابراین باید الگوی مصرف برق را رعایت کنیم تا ناترازی آن رفع
شود و صادرات آن نیز رونق یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12470

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها