امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| مراودات ایران و آفریقا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا: مراودات ایران و آفریقا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که نسبت به سه سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.
غلت اهمیت و خوب بودن

افزایش صادرات و درآمد ارزی برای کشور : هر چه میزان مراودات با دیگر کشور ها همچون کشور های آفریقایی میزان صادرات را میتوانیم افزایش داده و درآمدی ارزی برای کشور جذب کنیم.
رونق تولید و اشتغال : برای صادرات بیشتر نیازمند تولید هستیم که با رونق تولید، اشتغال نیز رشد خواهد داشت.

نکات تکمیلی

قاره افریقا دارای ۵۵ کشور است که سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد گرش مالی دارد و تراز صادرات و واردات آن به نسبت به نسبت با هم برابر است. آفریقا دارای ۹۰ درصد معادن الماس و ۷۰ درصد معادن طلا و معادن بسیار غنی دیگر می باشد و همچنین از ظرفیت بالای منابع طبیعی و زیست محیطی کشاورزی و … برخوردار است.
این موارد بیان شده نشان می دهد فضا برای مراودات بیشتر با آفریقا قابل فراهم است؛ اما ایران توانستنه تنها ۱.۳ میلیارد دلار تجارت داشته باشد، با این حال ایران در حال پیگیری است که روابط اقتصادی خود را با کشور های آفریقایی تقویت کند.
به گزارش گمرک در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳، ایران و کشور های آفریقایی ۱.۲۷ میلیارد دلار مبادله شده است و آفریقای جنوبی با ۶۰۸۴۹۱ تن (۹.۷۲ درصد افزایش) به ارزش ۳۲۲.۰۴ میلیون دلار (۲۳.۵۲ درصد افزایش) شریک تجاری اصلی ایران در قاره آفریقا در این دوره بوده است. پس از آن موزامبیک با ۳۵۳۴۴۸ تن (۱۴۶.۲۷ درصد افزایش) به ارزش ۱۹۰.۵۱ میلیون دلار (۹۳.۷۴ درصد افزایش) و غنا با ۳۳۳۴۹۶ تن (۴۳.۴۹ درصد کاهش) به ارزش ۱۷۴.۱۵ میلیون دلار (کاهش ۵۱.۶۳ درصد) قرار دارند.
قاره آفریقا با توجه به اینکه دارای منابع طبیعی سرشاری است اما از منظر توسعه یافتگی و صنعتی بودن و پیشرفت فناوری عقب مانده است و همین امر می تواند فرصت مناسبی باشد برای صادرکنندگان و تولید کنندگان محصولات فناورانه، صنعتی و دانش بنیان که بتوانند محصولات خود را صادر کنند به تبع این موضوع موجب افزایش تولید، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای کشور خواهد شد.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12539

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها