امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| محاسبه زیان و خسارت شرکت های بورسی از قطعی برق

علیرضا باغانی، فعال رسانه‌ای در توئیتی نوشت: آیا می دانید ناترازی انرژی و قطعی برق روزانه ۴۵ میلیون دلار ( ۲.۷ همت ) کاهش تولید به شرکت های انرژی بر بورسی مثل فولادسازان تحمیل می کند؟
علت اهمیت و بد بودن

زیان صنایع : با توجه به قطعی های متعدد صنایع مختلف خصوصا صنایع انرژی بر میزان تولید آن ها کاهش می یابد و با هزنیه فرصت تولید، زیان جبران ناپذیری را به این صنایع وارد می کند.
افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی : با توجه به اینکه عرضه مواد اولیه و کالا های واسطه ای کاهش می یابد به تبع آن افزایش قیمت آن ها موجب افزایش قیمت در محصول نهایی که به دست مصرف کننده می رسد، می شود.

نکات تکمیلی

علیرضا باغانی، فعال رسانه‌ای در توئیتی نوشت: آیا می دانید ناترازی انرژی و قطعی برق روزانه ۴۵ میلیون دلار ( ۲.۷ همت )کاهش تولید (فرصت از دست رفته) و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت محض به شرکت های انرژی بر بورسی مثل فولادسازان ، سیمان ، مس ، کاشی و سرامیک ، نسوزها ، دارو ، شوینده و صنایع غذایی تحمیل می کند؟
چالش ناترازی برق مشکل جدی صنعت برق کشور است که با اوج گرما بروز می یابد و قطعی برق به صنایع مهمی چون فولاد و پتروشیمی و دیگر صنایع کشور وارد می کند.
تداوم این شرایط خاموشی ها برای صنایع ، خسارت فراوانی را ایجاد می کند و این خسارت وارد شده به صنایع تولیدی که در اثر قطعی برق صورت می گیرد قابل جبران نیست و برای جبران این موضوع کشور باید بیش از پیش به توسعه زیرساختی احداث نیروگاه ها و افزایش ظرفیت تولید آن حرکت کند.
برخی از خسارت وارده به صنایع می توان از سوختگی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و همچنین حقوق و دستمزد با میزان تولید کمتر به کارگران و کاهش تولید و کاهش سود بنگاه های تولیدی اشاره کرد.
در حال حاضر مصرف برق بیش از تولید است و به دلیل عدم توجه مسئولین دولت دوازدهم به اهمیت ساخت نیروگاه برق جدیدی و ترمیم نیروگاه‌های قبلی، مشکلات زیر ساختی گریبان بخش تولید و صنعت را گرفته است. البته در دولت سیزدهم میزان افزایش ظرفیت تولید برق چشمگیر بوده است اما جواب گو نبوده و دولت آینده باید بیش از پیش به این موضوع پرداخته و در اولویت قرار دهد.
به گفته کارشناسان، قطعی برق واحدهای صنعتی تبعاتی همچون توقف یا کاهش تولید صنعتی و افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت و از آنجا که صنایعی که در اولویت قطعی برق قرار گرفته‌اند، کالاهای پایه و مواد اولیه مورد نیاز و واسطه‌ای صنایع دیگر را تامین می‌کنند، این افزایش قیمت در کل زنجیره تولید و نهایتا برای مصرف‌کننده نهایی رقم می‌خورد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12481

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها