امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| صادرات پسته به ۳۵۲ میلیون دلار رسید

گمرک ایران: ۳۵۲میلیون دلار انواع پسته در ۵ ماهه نخست امسال صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۳ درصد رشد داشته است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش درآمد ارزی برای کشور: با افزایش صادرات پسته درآمد ارزی کشور افزایش یافته و نیاز ارزی کشور تامین می شود.
رهایی از اتکا به صادرات تک محصولی : با صادرات محصولات کشاورزی همچون پسته کگه در آن مزیت صادراتی داریم می توانیم وابستگی به صادرات نفت را کاهش دهیم .

نکات تکمیلی

به گزارش گمرک ایران در ۵ ماهه نخست امسال ۳۶ هزار تن از انواع پسته صادرات داشتیم که ۱۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. این میزان صادرات معادل ۳۵۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۳ درصد رشد داشته است.
در سال ۱۴۰۲، ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد که از این میزان ۱۲۰ هزار تن به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار به کشورهای هدف صادر شده است. در ۲۷ استان کشور پسته تولید می شود که استان کرمان با ۴۵ تا ۵۰ درصد، بیشترین تولید پسته را به خود اختصاص داده است.
کشور های روسیه، هند، عراق، چین و اسپانیا و … از جمله مقاصد صادراتی پسته از ایران هستند. ایران پس از آمریکا در جایگاه دوم برترین های صادرات پسته قرار دارد. بنا بر منابع آماری در سال ۲۰۲۲، پنج صادرکننده بزرگ از نظر ارزش عبارتند از ایالات متحده با ۱.۸ میلیارد دلار، ایران با ۳۵۵.۵ میلیون دلار ، ترکیه با ۲۵۷.۹ میلیون دلار، آلمان ۲۴۷.۷ میلیون دلار و بلژیک با ۱۰۳.۶ میلیون دلار که مجموعاً ۴۹.۳ درصد از کل صادرات پسته در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده اند.
رهایی از اتکا به صادرات تک محصولی( نفت)، لزوم حرکت به سوی شناخت استعدادهای صادراتی جدید و برخوردار از مزیت نسبی صادراتی را تبیین می‌کند. با توجه به اهمیت اقتصادی صادرات پسته در اقتصاد ملی و با عنایت به رقابت‌های جهانی در زمینه بازار این محصول و پتانسیل بالای این محصول برای صادرات رشد و توسعه این بازار باید مورد توجه قرار بگیرد.
بخش کشاورزی به عنوان یک بخش تخصصی و خصوصی و تامین‌کننده امنیت غذایی کشور باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد. پسته کاران انتظار دارند که بتوانند محصول پسته را به سهولت صادر و ارز آن را به کشور وارد کنند.
همچنین به دولت پیشنهاد می شود در راستای حمایت از پسته کاران و کشاورزان به منظور ایجاد ثبات در مزیت نسبی صادراتی، با ایجاد بستر لازم برای صادر کنندگان پسته، زمینه را برای بسته بندی مناسبتر و صادرات با کیفیت‌تر این محصول صادراتی فراهم کند تا ضمن ثبات در مزیت نسبی صادراتی این محصول، ارز آوری بیشتری را به دنبال داشته باشد.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12764

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها