امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| صادرات غیرنفتی ۴ ماهه به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک در خصوص آمار تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست امسال گفت: میزان تجارت خارجی کشور بدون نفت (مجموع صادرات و واردات) در این مدت به ۳۶ میلیارد دلار رسید.
علت اهمیت و خوب بودن

عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی : رشد صادرات غیر نفتی و تنوع بخشیدن به درآمد ارزی کشور کشور را از وابستگی به اقتصاد نفتی نجات می دهد.
ایجاد اشتغال : برای افزایش صادرات می بایست تولید آن افزایش یابد که به تبع موجب ایجاد شغل می شود و اشتغال افزایش می یابد تا علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات نیز داشته باشیم.

نکات تکمیلی

رئیس کل گمرک در خصوص آمار تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست امسال گفت: میزان تجارت خارجی کشور بدون نفت (مجموع صادرات و واردات) در این مدت به ۳۶ میلیارد دلار رسید.
از مجموع تجارت خارجی کشور در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است. همچنین، میزان صادرات غیرنفتی در این مدت هشت درصد افزایش و واردات در همین مدت شش درصد کاهش نشان می‌دهد.
با وجود تحریم های اقتصادی ایران در طی سال های اخیر احیا و بهبود بخشیدن به توسعه صادرات با دیپلماسی فعالانه در کشور های منطقه و همسایه در رشد صادرات غیر نفتی ایران و واردات کالا های سرمایه ای و مواد اولیه تولید قابل توجه بوده است.
با توجه به اینکه اقتصاد ایران متکی به صادرات نفت بوده و نوسانات قیمت نفت موجب بی ثباتی در درآمد ارزی کشور و اقتصاد ایران می شود همین موضوع سبب شد تا عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی تنوع بخشیدن به درآمد های ارزی از طریق افزایش صادرات غیر نفتی و افزایش سهم ایران از بازار تجارت جهانی مورد تاکید برنامه توسعه اقتصادی ایران باشد.
توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامت موثر در جهت بهبود، نیازمند ایجاد محیط رقابتی است و این خود حضور گسترده¬تر در بازارهای جهانی را ناگزیر می¬سازد.
همچنین توسـعه صادرات غیرنفتی علاوه بر نگاه ارز آوری آن، بلکه از نظـر ایجاد اشتغال در داخـل کـشور از اولویـت ویژه ای برخوردار است. به نظر می رسد تنوع صادرات غیرنفتی نه تنها دیدگاه اقتصادی، بلکه به عنـوان یـک راه حل سیاسی در راستای پیشبرد اهداف دولت نیز مؤثر است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12433

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها