امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| شتاب رشد نقدینگی

حجم نقدینگی در پایان بهار برای نخستین بار از مرز ۸۰۰۰ همت گذشت، همچنین سهم پول از کل حجم نقدینگی در خردادماه به ۲۴.۶ درصد رسید.
علت اهمیت و بد بودن

افزایش انتظارات تورمی : با رشد حجم نقدینگی و عدم تناسب آن با تولید منجر به این می شود تا انتظارات تورمی شکل گیرد و میزان تورم افزایش یابد.
کاهش قدرت خرید و رفاه عمومی : با توجه به اینکه رشد نقدینگی و پایه پولی منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش می یابد و رفاه عمومی مردم را نیز متاثر می سازد.

نکات تکمیلی

با توجه به تازه ترین گزارش پولی بانک مرکزی حجم نقدینگی در خرداد ماه ۱۴۰۳ به رقم ۸۳۵۴ همت رسیده که به نسبت پایان سال قبل معادل ۶ درصد و در مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۸ درصد رشد داشته است. علاوه بر آن پایه پولی هم نسبت خرداد پارسال ۲۳.۳ درصد رشد کرده است. این متغیر پولی هم‌چنین در خردادماه نسبت به اردیبهشت امسال ۲.۱ درصد رشد را به ثبت رساند.
افزایش رشد نقدینگی می تواند هشداری برای انتظارات تورمی باشد و اگر متناسب با همان تولید شکل نگیرد، قیمت ها افزایش می یابد؛ در واقع حجم زیادی نقدینگی در جامعه وجود داشته باشد و مردم با این پول بروند خرید کنند؛ در صورتی که تولید کالا در کشور یا واردات کالا افزایش نیافته باشد.این اتفاق باعث افزایش نرخ تورم می‌شود.
برای کنترل تورم و اثرگذاری منفی آن بر اقتصاد، ابتدا باید نقدینگی و تولید و خلق اعتبار بانک‌‌‌ها کنترل شود. یعنی اگر هدف کنترل تورم است، به جای کنترل نقدینگی که مجموع پول چاپ شده دولت و خلق اعتبار بانک‌‌‌هاست، باید بر کنترل خلق اعتبار بانک‌‌‌ها، تاکید بیشتری شود. یعنی مجموعه‌های نظارتی و سیاستگذاری مانند بانک مرکزی باید بر میزان تولید پول و خلق اعتبار نظارت بیشتری داشته باشند تا موازنه چاپ اسکناس و نقدینگی و همچنین نیاز جامعه به پول نقد به هم نریزد. بدون شک در صورت کنترل فعالیت بانک‌‌‌ها و جلوگیری از خلق بی‌رویه پول و نقدینگی، در بلندمدت می‌توان به کنترل نقدینگی، کاهش نرخ تورم و به تبع آن رشد اقتصادی مناسب دست یافت.علاوه بر این افزایش پایه پولی می‌تواند منجر به افزایش نرخ تورم شود،چون پول بیشتری در اقتصاد به گردش در خواهد آمد.در صورتی که دولت‌ها از طریق سیاست انقباضی قصد کنترل تورم را داشته باشند، پایه پولی را کوچکتر کرده تا بدین طریق میزان عرضه پول را کاهش داده و تورم را کنترل کنند. تغییر در میزان پایه پولی می‌تواند بر روی عواملی همچون رفاه و قدرت خرید تاثیر بگذارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12669

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها