علت اهمیت و خوب بودن
افزایش صادرات : افزایش صادرات و دریافت بیشتر سهم از بازار کشور های عقب مانده میتواند درآمد ارزی مناسبی برای کشور کسب کند و به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
افزایش میزان تولید و اشتغال : برای صادرات بیشتر و کسب بازار بیشتر دیگر کشور ها باید تولید بیش از پیش افزایش یابد و نیروی کار بیشتری را در اختیار گیرد بنابراین نرخ اشتغال افزایش می یابد.
نکات تکمیلی
ایران در ۴ ماهه اول امسال بیش از ۷۲۴ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است. همچنین بنابر داده های گمرک ایران در سال 1402 میزان صادرات ایران به افغانستان بیش از 727 هزار میلیارد تومان بوده است.
افغانستان همواره یکی از مقاصد های مهم صادراتی ایران بعد از عراق بوده و این کشور یکی از بازار های هدف صادراتی پر تنوع برای ایران است. افغانستان به دلیل شرایط ناپایدار اقتصادی فعلی بیش از ۸۰درصد نیازهای بازار خود را از طریق واردات تامین میکند که واردات از ایران ۲۵درصد از این میزان را تشکیل میدهد.
ایران باید برای حضور در بازار افغانستان برنامه ریزی داشته باشد و کالا های مورد نیاز آن ها از جمله شوینده ها، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و بهداشتی، محصولات دارویی، پلاستیک و … را تولید و صادر کند و اگر این برنامه ریزی وجود نداشته باشد رقبایی مانند پاکستان، چین، هند، قزاقستان جایگزین ایران خواهند شد. صاردات و انتقال تکنولوژی و خدمات فنی و مهندسی به افغانستان و تولید محصولات در خاک افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد.
تجارت چین با افغانستان به سرعت در حال رشد بوده است و در سال 2023 پس از پاکستان به دومین کشور بزرگ تجاری با افغانستان تبدیل شد. بر اساس داده های گمرک چین، در دسامبر 2022، چین کالاهایی به ارزش 9.09 میلیون دلار از افغانستان وارد کرده و به ارزش 59 میلیون دلار کالا صادر کرده است که نتیجه آن تراز تجاری مثبت 49.9 میلیون دلاری برای چین بوده است.
بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان، پاکستان که در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری افغانستان است، در سال 2022 به تجارت دوجانبه 1.513 میلیارد دلار دست یافته است.