امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| سهم ۲۵ درصدی ایران از بازار افغانستان

افغانستان بیش از ۸۰‌درصد نیازهای بازار خود را از طریق واردات تامین می‌کند که واردات از ایران ۲۵‌درصد از این میزان را تشکیل می‌دهد.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش صادرات : افزایش صادرات و دریافت بیشتر سهم از بازار کشور های عقب مانده میتواند درآمد ارزی مناسبی برای کشور کسب کند و به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
افزایش میزان تولید و اشتغال : برای صادرات بیشتر و کسب بازار بیشتر دیگر کشور ها باید تولید بیش از پیش افزایش یابد و نیروی کار بیشتری را در اختیار گیرد بنابراین نرخ اشتغال افزایش می یابد.

نکات تکمیلی

ایران در ۴ ماهه اول امسال بیش از ۷۲۴ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است. همچنین بنابر داده های گمرک ایران در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات ایران به افغانستان بیش از ۷۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
افغانستان همواره یکی از مقاصد های مهم صادراتی ایران بعد از عراق بوده و این کشور یکی از بازار های هدف صادراتی پر تنوع برای ایران است. افغانستان به دلیل شرایط ناپایدار اقتصادی فعلی بیش از ۸۰‌درصد نیازهای بازار خود را از طریق واردات تامین می‌کند که واردات از ایران ۲۵‌درصد از این میزان را تشکیل می‌دهد.
ایران باید برای حضور در بازار افغانستان برنامه ریزی داشته باشد و کالا های مورد نیاز آن ها از جمله شوینده ها، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و بهداشتی، محصولات دارویی، پلاستیک و … را تولید و صادر کند و اگر این برنامه ریزی وجود نداشته باشد رقبایی مانند پاکستان، چین، هند، قزاقستان جایگزین ایران خواهند شد. صاردات و انتقال تکنولوژی و خدمات فنی و مهندسی به افغانستان و تولید محصولات در خاک افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد.
تجارت چین با افغانستان به سرعت در حال رشد بوده است و در سال ۲۰۲۳ پس از پاکستان به دومین کشور بزرگ تجاری با افغانستان تبدیل شد. بر اساس داده های گمرک چین، در دسامبر ۲۰۲۲، چین کالاهایی به ارزش ۹.۰۹ میلیون دلار از افغانستان وارد کرده و به ارزش ۵۹ میلیون دلار کالا صادر کرده است که نتیجه آن تراز تجاری مثبت ۴۹.۹ میلیون دلاری برای چین بوده است.
بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان، پاکستان که در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری افغانستان است، در سال ۲۰۲۲ به تجارت دوجانبه ۱.۵۱۳ میلیارد دلار دست یافته است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12611

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها