امروز: پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

شاخص مدیران خرید اقتصاد که نشانگر رونق یا انقباض فعالیت های تولیدی است در خردادماه امسال در پایین ترین رقم ۴۴ماه اخیر قرار گرفته است.

تحلیل خبر| سقوط آزاد تولید صنعتی

شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در خرداد 1403، معادل 45.1 محاسبه شده که نشان می‌دهد سطح فعالیت‌‌‌های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است. همچنین براساس نتایج پس از تعدیل فصلی، این شاخص برای خرداد معادل 44.9 برآورد شده است که برای دومین ماه پیاپی کاهشی است و در سری تعدیل‌شده به پایین‌‌‌ترین رقم در 44ماه رسیده است .
علت اهمیت و بد بودن

افزایش بیکاری : با کاهش فعالیت های بخش بنگاه های اقتصادی و کسب وکار ها نرخ بیکاری افزایش می یابد.
کاهش تولید و صادرات : با کاهش تولید به تبع صادرات محصولات تولیدی نیز کاهش می یابد و در نهایت درآمد ارزی برای کشور نیز کاهشی می شود.

انگاره شناختی

تضعیف روحیه تولید و فعالیت بنگاه های تولیدی

نکات تکمیلی

کسب‌وکارها و بنگاه‌‌‌های صنعتی با کاهش چشمگیر فعالیت در خردادماه روبه‌رو بودند. زنجیره‌‌‌ای ‌‌‌از مشکلات و موانع در فضای اقتصاد و تولید در کنار نااطمینانی‌‌‌ها افت چشمگیر فعالیت اقتصادی و تولید را به دنبال داشته است، به نحوی که ۱۱رشته فعالیت صنعتی (از ۱۲رشته‌فعالیت صنعتی)‌‌‌ به نحو محسوسی به سمت بدتر شدن و کاهش فعالیت پیش رفته‌‌‌اند. روند شامخ کل اقتصاد در خرداد، پس از حذف اثر فصلی نشان می‌دهد که وضعیت فعالیت‌‌‌های کسب‌وکارها در کل اقتصاد نسبت به اردیبهشت، کاهش داشته است.
در خصوص اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه طبق پیش‌بینی ‌‌‌ماه گذشته، سیاست جدید وزارت صمت در زمینه سامانه جامع تجارت و ثبت‌سفارش‌های مواد اولیه شرکت‌ها را با موانعی روبه‌رو کرده و از طرفی عدم‌تخصیص ارز و مشکلات ترخیص کالا مرتبط با بانک مرکزی و گمرک نیز بر مشکلات تامین مواد اولیه افزوده است. در همین حال به دلیل برگزاری انتخابات و نااطمینانی در مورد تصمیمات و سیاست‌‌‌های دولت آتی، تقاضای مشتریان به دلیل نگرانی نسبت به آینده افت کرده است.
شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در خرداد ۱۴۰۳، معادل ۴۵.۱ محاسبه شده که نشان می‌دهد سطح فعالیت‌‌‌های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است. همچنین براساس نتایج پس از تعدیل فصلی، این شاخص برای خرداد معادل ۴۴.۹ برآورد شده است که برای دومین ماه پیاپی کاهشی است و در سری تعدیل‌شده به پایین‌‌‌ترین رقم در ۴۴ماه رسیده است که بیانگر نامناسب بودن شرایط کسب‌وکارهای کشور در خرداد ۱۴۰۳ است. بررسی مشکلات اصلی از دید فعالان اقتصادی حاکی از این است که واردات مواد اولیه و ثبت‌سفارش‌ها در سامانه جامع تجارت به‌‌‌خصوص از سوی وزارت صمت با محدودیت‌ها و دشواری‌‌‌های زیادی روبه‌روست. از طرفی با توجه به محدودیت‌های تخصیص ارز به تولیدکننده، در تامین مواد اولیه برای بنگاه‌‌‌های کوچک‌تر مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود.
مشکل در زنجیره تامین مواد اولیه و تولید به دلیل محدودیت‌های ایجادشده از سوی دستگاه‌‌‌های اجرایی مانند بانک‌مرکزی، گمرک و وزارت صمت در اکثر شرکت‌ها وجود دارد. طولانی شدن فرآیند تخصیص ارز از بانک‌مرکزی زنجیره تامین مواد اولیه را با مشکل روبه‌رو کرده است. در خردادماه همچنین قطعی برق و کمبود مواد اولیه مشکل اصلی بسیاری از شرکت‌هاست که قطعی‌‌‌های برق در صنایعی مانند صنایع غذایی ضرر و زیان بیشتری به همراه دارد. مشکلاتی در سامانه مودیان مالیاتی برای ثبت فاکتورهای خرید و فروش وجود دارد که باید سریع حل شود. همچنین به دلیل عدم‌ثبات سیاسی و قیمتی در بازار، فروش شرکت‌ها کم شده و بسیاری از مشتریان برای خرید، منتظر تثبیت شرایط هستند.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12344

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها