امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| سال گذشته با حجم ۱۸.۵ میلیون تن، رکورد ترانزیت کشور زده شد

وزیر اقتصاد در اجلاس شبیه سازی نشست وزرای اقتصاد کشورهای عضو بریکس: در ۴ ماهه ابتدایی امسال ترانزیت ایران ۵۸ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد داشته است.
علت اهمیت و خوب بودن

کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش تنوع درآمدهای دولت : توسعه و گسترش زیر ساخت های ترانزیت کشور می تواند یکی از راهکارهای اساسی کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشد.
افزایش ایجاد اشتغال پایدار: هنگامی که کالاهای ترانزیتی وارد کشور می شوند تا زمانی که از کشور خارج شوند، به خدماتی مانند: بیمه، بانک، تعمیرگاه، فروشگاه و مکان و تفریحی، پمپ بنزین و هتل و استراحتگاه در کشور واسط نیاز دارند و به همین منظور اشتغال پایدار شکل می گیرد.

نکات تکمیلی

وزیر اقتصاد گفت : در چهار ماهه سال جاری ۱۸.۵ میلیون تن بالاترین رقم ترانزیت ثبت شده است که شاهد رشد ۵۸ درصدی ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.
ترانزیت در سال ۱۴۰۲ توانست رکورد ۱۷.۸ میلیون تن کالا را ثبت کند و این روند افزایشی در سال ۱۴۰۳ هم با ۵۷ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۲ ادامه دارد.
در دولت سیزدهم با توجه به پیگیری های جدی در حوزه دیپلماسی اقتصادی مانند توجه به همسایگان، عضویت در پیمان شانگهای و بریکس، توسعه تجارت بین‌المللی و رشد صادرات غیر نفتی از جمله این اقدامات و نتایج آن است.
درآمد کشور از محل ترانزیت افزایش یافته؛ به طوری که در آمار ۲ ماهه نخست امسال ۹.۲ میلیون تن کالا از مسیر کشورمان ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۸ درصد رشد داشته است.
ترانزیت می تواند یک منبع درآمدی مهم برای کشور باشد و ایران به دلیل وسعت زیاد، ظرفیت فراوانی در این زمینه دارد که این موضوع توسط دولت ها مغفول واقع شد اما دولت سیزدهم رشد مناسبی در این زمینه داشته است و امیدواریم با توسعه زیر ساخت و ناوگان حمل و نقل و باربری این روند ادامه یابد و ظرفیت ترانزیتی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
حمل و نقل و ترانزیت را می توان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان و زیر ساخت های تجاری برای توسعه صادرات، کسب درآمدهای ارزی، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصت های شغلی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی دانست. امروزه ترانزیت به عنوان یکی از سودآورترین تجارت ها نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا می کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12632

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها