امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ساخت ۲ میلیون مسکن

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از فرایند ساخت ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد مسکن در مدت ۳۴ ماه خبر داد.
علت اهمیت و خوب بودن

رشد و توسعه ملی : تولید مسکن به دلیل اینکه موجب فعالیت مدام بخش های مختلف تولیدی و کارگاه ها مانند از فولاد و سیمان، آجر، گچ، آهک، سنگ و… گرفته تا دکورسازی، مبلمان، لوازم خانگی و … می شود در رشد و توسعه اقتصاد ملی مهم است.
ایجاد اشتغال : تداوم تولید ساخت و ساز به معنای بالا رفتن سطح اشتغال و مبارزه با بیکاری است.
کاهش قیمت مسکن و تورم: تولید مسکن و ساخت و ساز رویکردی ضد تورمی است. بدین معنی که با تداوم انبوه ساخت و ساز، تورم دستکم در این بخش کنترل پذیر است.

نکات تکمیلی

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گزارش عملکرد وزارتخانه در بخش مسکن و شهرسازی طی ۳۴ ماهه دولت سیزدهم مجموع واحدهای مسکونی در دست ساخت و تکمیل شده تحت عنوان نهضت ملی مسکن به تعداد ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد اعلام کرده است.
این موضوع در حالی است که با توجه به داده های مرکز آمار دولت دوازدهم بین نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ درمجموع ۲ میلیون و ۹۴۳ هزار واحد مسکن ساخته است که رکوردار کمترین ساخت مسکن در ۲۲ سال اخیر است.
بخش مسکن در ایران نسبت به بسیاری از کشورها از اهمیت بالاتری برای اقتصاد کشور، مردم و دولت برخوردار است. در ایران به دلیل توسعه نیافتگی و عدم کارآمدی بازارهای مالی و سرمایه، بازار مسکن نقش اصلی را در جذب دارایی های افراد با بر عهده داشته و لذا می توان آن را به عنوان نماینده بازار دارایی قلمداد کرد که روابط پسین و پیشین قابل توجهی با سایر بخش های اقتصادی دارد.
از نقطه نظر اشتغال، فعالیت های ساختمانی بخش بزرگی از جمعیت شاغل کشور را تشکیل می دهند و سهم مستقیم و غیرمستقیم این بخش از کل نیروی کار کشور بسیار قابل توجه است.
بازار مسکن همانند دیگر بازارها دارای دو سمت عرضه و تقاضاست. تقاضای مسکن با یکی از دو هدف مصرفی یا غیرمصرفی صورت می گیرد که متقضایان مصرف با هدف داشتن سرپناه مسکن خریداری میکنند اما متقاضیان غیر مصرفی به دوخش با هدف سرمایه گذاری و حفظ قدرت خرید و برخی دیگر با هدف سفته بازی وارد بازار می شوند.
بخش عرضه همواره خصوصی ترین بخش اقتصاد بوده اما با شروع پروژه های مسکن مهر و مسکن ملی دولت در این زمینه نیز وارد شده تا با عرضه مسکن بازار مسکن را کنترل کرده و حداقل رفاه و سرپناه را برای مردم تامین کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12511

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها