امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| رکورد مصرف شبانه برق شکست

میزان تقاضای مصرف برق کشور در زمان اوج مصرف شبانه هم شکست و از آخرین رکورد تقاضای مصرف روزانه ثبت شده در نیمه مرداد سال گذشته هم فراتر رفت.
علت اهمیت و بد بودن

ایجاد ناترازی انرژی : با افزایش مصرف برق و ناکافی بودن میزان تولید برق ناترازی افزایش می‌یابد و در تامین برق صنایع و دیگر بخش ها دچار بحران خواهیم شد.
رشد فزاینده آلودگی زیست محیطی : با توجه به اینکه اغلب برق تولیدی از طریق سوخت فسیلی تامین می شود مصرف بیش از حد آن موجب رشد فزاینده آلودگی محیط زیست می‌شود.

نکات تکمیلی

آخرین رکورد مصرف برق روزانه در سال گذشته متعلق به ۱۵ مرداد ماه با میزان ۷۳۴۶۷ مگاوات بوده و این در حالی است که امسال در ۱۴ مرداد مصرف برق کشور به ۷۴۹۶۰ مگاوات رسیده و رکورد جدید ثبت کرد. اما مجدد این رکورد در تقاضای مصرف برق در کشور در ۱۷ مرداد رقم خورد و به میزان ۷۹ هزار و ۸۷۲ مگاوات رسید که برای متخصصین این صنعت حیرت انگیز بوده است. با توجه به حاکم شدن گرمای نامتعارف در هفته گذشته در کشور موجب شد میزان تقاضای مصرف برق افزایش قابل توجهی داشته باشد. با توجه به آمار ها میانگین نرخ رشد مصرف برق در ۱۰ سال گذشته ۴.۷ درصد بوده است اما با توجه به گرمای شدید امسال و رکورد شکنی های متعدد در پی آن باعث شد تا میانگین رشد آن به بیش از ۸.۵ درصد افزایش یافته است.
در کنار تحریم های اقتصادی در کشور، کمبود انرژی یا به عبارتی ناترازی انرژی یکی از چالش های مهم اقتصادی کشور مطرح می شود. عدم سرمایه گذاری در زیر ساخت تولید و توزیع انرژی برق در سال های گذشته و عدم توسعه نیروگاه ها و همچنین اتلاف انرژی در بخش صنایع تولید به دلیل فرسوده بودن تجهیزات و ماشین آلات موجب شده تا میزان تولید انرژی برق با میزان مصرف آن در صنایع و بخش خانوار همخوانی نداشته باشد و موجب ایجاد ناترازی و کمبود آن شود.
در ترکیه در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۲۴ ( ۲۰ تیر ماه ) مصرف برق در ساعت اوج بار ( ۳ بعد از ظهر ) به ۵۶ هزار و ۷۵۸ مگاوات رسیده و در این روز رکورد شکست. این میزان در مقایسه با مصرف ایران ۲۴ درصد کمتر بوده است و این در حالی است جمعیت ایران و ترکیه تقریبا معادل هم است. در کشورهایی مانند ترکیه در ساعات اوج بار و بر اساس استراتژی قیمت گذاری اوج مصرف، قیمت برق بعضاً ۳۰ الی ۴۰ برابر نرخ عادی افزایش می یابد و مشترکان بخش خانگی به ناچار مصرف برق خود را حتی به قیمت کاهش سطح رفاه کاهش می دهند. این در حالی است که در ایران و در سالهای اخیر مدیریت مصرف برق در بخش خانگی به صورت داوطلبانه و از طریق اعطای پاداش تا رایگان شدن قبوض دنبال می شود و در خصوص مشترکانی هم که بیش از الگو مصرف می کنند نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد و در بالاترین پلکان نیز افزایش تعرفه به مراتب نسبت به کشور ترکیه پایین تر است.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12615

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها