امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| رشد ۷۱ برابری صادرات ایران به عراق طی ۲۰ سال

تجارت با کشور عراق از سال ۸۴ روند افزایشی پیدا کرد و در سال‌های ۸۸، ۹۱ و ۹۶ جهش‌های محسوسی را شاهد بوده است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش درآمد ارزی: رشد صادرات به عراق می‌تواند به افزایش درآمدهای ارزی ایران منجر شود، که می‌تواند به تقویت ذخایر ارزی کشور و بهبود تراز تجاری کمک کند.
تقویت روابط اقتصادی و سیاسی: افزایش صادرات به عراق می‌تواند روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور را تقویت کند و فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی فراهم آورد.

نکات تکمیلی

در دو دهه اخیر، صادرات ایران به عراق شامل کالاهایی مانند مصالح ساختمانی، محصولات نفتی، ماشین‌آلات، و کالاهای مصرفی بوده است. به طور خاص، ایران و عراق روابط اقتصادی و تجاری نزدیکی داشته‌اند و عراق به عنوان یکی از بازارهای مهم صادراتی ایران شناخته می‌شود. رشد صادرات ایران به عراق در طی دو دهه اخیر جهش هایی را تجربه کرده است.
بر اساس آمار، در سال ۱۳۸۰ صادرات ایران به عراق تقریباً ۱۴۵ میلیون دلار بوده است؛ در اولین جهش رشد صادرات در سال ۱۳۸۴ این میزان به ۱میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسیده و در سال‌های بعد نیز روند صعودی خود را ادامه و به ۲ میلیارد و ۷۶۲میلیون دلار رسیده است.
در جهش دوم رشد صادرات در سال ۱۳۸۸، صادرات ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داده است. همچنان مسیر رشد صادرات ایران به عراق حفظ شده است و در سومین جهش صادراتی ایران به عراق در سال ۱۳۹۱، ایران ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار به عراق صادر کرده است. در جهش بعدی صادرات ایران به عراق، در سال ۱۳۹۷، این میزان به ۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار رسیده و این روند رشد همچنان ادامه داشته تا اینکه در سال ۱۴۰۰ مجموع صادرات ایران به عراق حدود ۹ میلیارد دلار بوده است و نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد ۲۰ درصدی داشت.
ارزش صادرات ایران به عراق در طی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ۲۰ سال قبل یعنی سال ۱۳۸۰ به رشد ۷۱ درصدی رسیده و همچنان این رشد تدام یافت تا اینکه در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات ایران به عراق ۱۲ میلیارد دلار بوده است.
عراق به خاط صادرات ۱۰۰ میلیاردی نفت خام کشور ثروتمندی است که دلایلی مانند جنگ، اشغال توسط آمریکا و …. موجب شد با وجود ثروت زیاد، بسیاری از نیازمندی های خود را وارد کند. بنابراین دستیابی به بازار عراق برای صادرات برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. براساس برآوردهای صورت گرفته، ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری ایران و عراق حداقل ۳۰ میلیارد دلار است.
به همین خاطر در بخش‌های صادرات، واردات و خدمات فنی و مهندسی و در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک ترانزیت و حتی سوآپ برخی محصولات، این امکان وجود دارد که بتوانیم همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور را در بالاترین سطح محقق کنیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12893

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها