امروز: شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

تحلیل خبر| رشد ۲۵ درصدی صادرات انواع کالا از بندر امیرآباد

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد: ۲ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۸ تن کالا از ابتدای سال جاری تا کنون تخلیه و بارگیری شده است.
اهمیت

افزایش درآمدهای ارزی: رشد صادرات به افزایش درآمدهای ارزی کشور کمک می‌کند و می‌تواند به تقویت تراز تجاری منجر شود.
بهبود زیرساخت‌ها: برای پشتیبانی از رشد صادرات، نیاز به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک بیشتر می‌شود که می‌تواند به بهبود کلی منطقه منجر شود.

نکات تکمیلی

به طور کلی در سال ۱۴۰۲، میزان تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی معادل ۲۳۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۴۰ تن بود که رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ است. همچنین در طی پنج ماهه نخست امسال میزان تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۹۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۷۶ تن بود.
بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۲، با صادرات ۱ میلیون و ۹۸ هزار و ۴۱۷ تن کالا به ارزش ۵۰ میلیون و ۷۸ هزار دلار و واردات ۳ میلیون و ۳۰۴ هزار تن به ارزش ۱ میلیارد و ۶۴۱ میلیون و ۸۹۵ هزار دلار، مجموع تجارت خود را به ۱ میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۹۷۳ هزار دلار رساند.
عملکرد ۶ماهه نخست سال جاری بندر امیر آباد نشان می دهد از ابتدای سال جاری تا کنون ۲ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۸ تن کالا، تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از رشد ۱۱ درصدی در تخلیه و بارگیری و رشد ۲۵ درصدی صادرات انواع کالا برخودار بوده است. همچنین، بندر امیرآباد ۵۷ درصد از صادرات بنادر شمالی را به خود اختصاص داده است.
ظرفیت ایستای نگهداری غلات در سیلوها حدود ۴۰۰ هزار تن است که با بهره‌برداری از دو سیلوی در حال ساخت، به ۴۹۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. بنابراین با انجام سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها، واردکنندگان نیز می توانند با اطمینان خاطر کالاهای خود را به بندر امیرآباد وارد و دپو کنند و حجم تجارت در بندر را افزایش دهند. آمار ترابری در بندر امیرآباد در ۶ ماه سال جاری نشان می دهد که ۶۱۷ فروند شناور، ۱۲۱ هزار و ۹۸۸ دستگاه کامیون و ۴۵۴ دستگاه واگن ، جهت جابجایی کالا به بندر امیرآباد تردد داشته اند که خود بیانگر رشد و توسعه ترابری و اقتصاد حمل و نقل است.
بندرعباس، بندر امام خمینی ره، بندر چابهار، بندر انزلی، بندر ماهشهر، بندر نوشهر و بندر امیرآباد از جمله مهم‌ترین بنادر صادرات ایران به شمار می روند. این در حالی است که در بین اسامی بنادر کانتینری برتر غرب آسیا بنادر ایران دیده نمی‌شود. و این موضوع باعث بالا بودن هزینه تجارت برای بازرگانان ایرانی می‌شود. بنادر کانتینری برتر در CPPI 2023، بندر یانگشان چین ، بندر صلاله عمان و بندر کارتاگنا و رتبه چهارم بندر صنجه مراکش است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12987

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها