امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| رشد ۲۱ میلیون تنی تولیدات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی، گفت: تولید محصولات کشاورزی از ۱۱۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و بیش از دو میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرده است.
علت اهمیت و خوب بودن

رشد اقتصادی: کشاورزی به دلیل ارتباط موثر با سایر بخش‌های اقتصادی که از ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی حمایت می کنند، بر تجارت جهانی تأثیر می گذارد و کشورهایی با زیرساخت‌های کشاورزی قوی و افزایش بهره‌وری کشاورزی نیز درآمد سرانه بیشتری دارند.
کاهش وابستگی درآمد نفتی و بهبود اقتصاد سبز: با افزایش در تولیدات کشاورزی علاوه بر تامین نیاز داخل و صادرات محصولات کشاورزی که منجر به کاهش وابستگی به درآمد نفتی می شود، اقتصاد سبز نیز در راستای حفظ محیط زیست بهبود می بخشد و کشاورزی تولیدات بدون آلودگی است.

نکات تکمیلی

دولت سیزدهم ۵ راهبرد حداکثرسازی تولید در حوزه‌های مختلف با تکیه بر حفاظت از منابع پایه آب و محیط زیست، راهبرد دوم یکنواختی در تولید محصولات کشاورزی (کاهش ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان)، راهبرد سوم توازن بخشی در تولید (متناسب سازی تولید با سهم بری هر یک از محصولات یا حوزه‌ها از منابعی که استفاده می‌شود)، راهبرد چهارم تولید صادرات محور برای ارزآوری و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال و حمایت از تولید و تولیدکننده و راهبرد پنجم کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره‌وری و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و موسسات علمی و نخبگان بخش کشاورزی مدنظر قرار داد.
در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشت که بیش از ۲ میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرد. نرخ رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی از منهای ۴ و ۶ دهم درصد در بهار ۱۴۰۲، به ۶ دهم درصد مثبت در زمستان ۱۴۰۲ رسید­که در سال ۱۴۰۳ از روکود بیرون خواهیم شد.
تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلیون تن افزایش پیدا کرد، ¬یک محصول مهم در کشاورزی به عنوان شاخص و محصول استراتژیک، گندم را که در سال ۱۴۰۰، چهار میلیون تن گندم خریداری شد و حدود ۷ میلیون تن وارد کردیم، ¬در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری کردیم از تولید داخلی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن وارد¬شد، ¬در حال حاضر امروز از مرز ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید گندم عبور کردیم که نزدیک به ۱۵ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد با این روند خرید امسال از ۱۱ و نیم میلیون تن گذر خواهد کرد که نشانگر یک صرفه جویی ارزی بزرگی در کشور خواهد بود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12423

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها