امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| رشد ۱۲.۸ میلیونی قیمت مسکن در یکسال منتهی به مرداد

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مردادماه امسال متوسط قیمت مسکن در مردادماه امسال ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل (تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش یافت.
علت اهمیت و بد بودن

افزایش نابرابری اجتماعی: گرانی مسکن باعث می‌شود که اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه دسترسی کمتری به مسکن مناسب داشته باشند. این مسئله شکاف طبقاتی را افزایش داده و باعث نارضایتی و احساس بی‌عدالتی در جامعه می‌شود.
افزایش نرخ اجاره و بی‌ثباتی در زندگی مستأجران: با افزایش قیمت مسکن، نرخ اجاره‌ها نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود مستأجران با مشکلات بی‌ثباتی مواجه شوند و نگرانی دائمی از تغییر محل سکونت به دلیل افزایش اجاره بها داشته باشند.

نکات تکمیلی

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات معاملات بازار مسکن در شهر تهران در مرداد ماه ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده به ۳.۷ هزار واحد مسکونی رسیده که این رقم به نسبت ماه قبل ۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۲ درصد رشد داشته است.
همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مرداد ماه ۱۴۰۲، ۷۵میلیون و ۷۹۰هزار تومان و در تیر ماه ۱۴۰۳، ۸۷میلیون و ۴۶۰هزارتومان بوده است که این رقم در مرداد ماه ۱۴۰۳ به ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که حاکی از افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل و ۱۶.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.
بررسی شاخص اجاره مسکن در شهر تهران در مرداد ماه ۱۴۰۳ نشانگر رشد یکسان ۵.۳ درصدی شاخص نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه اجاره بها در شهر تهران در مرداد ماه ۱۴۰۳، ۴۵.۵ درصد می‌باشد.
رشد قیمت مسکن در شهر تهران طی سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی مردم و مسئولان تبدیل شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن در تهران، تورم عمومی در اقتصاد کشور است. با توجه به تورم بالای سال‌های گذشته، قیمت کالاها و خدمات مختلف از جمله مسکن افزایش یافته است.
یکی از دیگر دلایل این افزایش، کمبود زمین و ساخت‌وساز در برخی از مناطق تهران است. محدودیت زمین برای ساخت‌وساز در مناطق مرکزی و پرجمعیت شهر باعث شده قیمت زمین و به تبع آن قیمت مسکن در این مناطق به طور قابل توجهی افزایش یابد. در کنار آن، افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز به دلیل گرانی مصالح ساختمانی نیز بر قیمت نهایی واحدهای مسکونی تأثیر گذاشته است.
نکته مهم دیگر، تأثیر سیاست‌های مالی و بانکی بر بازار مسکن است. افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن و سخت‌تر شدن شرایط دریافت وام‌ها، خرید مسکن را برای اقشار متوسط و ضعیف دشوارتر کرده و باعث شده تقاضا به بازار اجاره سوق پیدا کند. این امر نیز به افزایش قیمت اجاره‌ها کمک کرده و به طور غیرمستقیم بر قیمت خرید مسکن اثرگذار بوده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12874

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها