در ۳ ماهه نخست سال صادرات بنادر شمالی کشور رشد ۵۰ درصدی داشته است.

تحلیل خبر| رشد صادرات بنادر شمالی کشور

سهم مجتمع بندری انزلی از این تجارت بیش از ۶۰۰ هزار تن بوده که این بندر در بخش صادرات نیز در مدت یادشده سه ماهه نخست رشدی ۵۰ درصدی را به همراه داشته است.

علت اهمیت

ارزآوری برای کشور : با افزایش صادرات خصوصا از طریق بنادر و حمل و نقل دریایی موجب افزایش ارزآوری برای کشور خواهد شد.
ایجاد اشتغال : با توسعه صادرات از طریق بنادر اشتغال در مناطق حاشیه دریا و ساحلی و بندر ها به طور گسترده افزایش خواهد یافت.

نکات

توسعه زیرساختی بازار تجارت حمل و نقل دریایی : با افزایش صادرات از طریق بنادر موجب افزایش زیر ساختی کشور در حوزه بازار حمل و نقل دریایی خواهد شد.
توسعه اقتصادی: بنادر از جمله عوامل تسریع در فرآیند توسعه اقتصاد ملی و منطقه ای هستند.

در طی سه ماه نخست سال ، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور تخلیه و بارگیری شدند.

نکات تکمیلی

به گفته مدیر عامل سازمان بنادر امکان اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری کشور وجود دارد.در این رابطه ۲ ایده مطرح است. اول انتقال شاخه‌ای از ریل بندر کاسپین به بندرانزلی است. که این پروژه به علت وجود تالاب انزلی و حساسیت‌های زیست محیطی بسیار. در حال مطالعه بوده و می‌توان گفت که سختی‌های زیادی به همراه خواهد داشت. راهکار دوم این است. که بتوانیم در نزدیک‌ترین نقطه ریلی به مجتمع بندری انزلی یک مجموعه ترمینال کانتیری -ریلی تشکیل دهیم. و با کامیون بین بندر و ترمینال ریلی این نقیصه را برطرف کنیم.
با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، راه آهن رشت به بندر کاسپین به اتمام رسید.این بندر به ریل سراسری کشور وصل و موجب شد که دو استان مهم کشور شامل گیلان و مازندران به ریل سراسری متصل شود. کشور‌های حاشیه دریای خزر به خصوص کشور‌های بزرگی از جمله روسیه و قزاقستان کشور‌های ریل پایه هستند و از ریل بهره‌برداری‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند .در بندر امیرآباد دو پروژه ترمینال و اسکله در حال اجرا است که می‌تواند در رشد تبادل تجاری ما از طریق ریل با کشور‌های حاشیه دریای خزر تاثیر بسیار مناسبی داشته باشد.
عملکرد ۳ ماهه بنادر شمال کشور در سال جاری نشان می دهد.بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی تخلیه و بارگیری شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.
بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، زیرا این نوع حمل و نقل دارای مزایای بسیاری همچون قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و بی خطر کالاهاست و این مزایا موجب شده تا حمل و نقل دریایی و راههای آبی از توجه ویژه‌ای برخوردار شوند.به طور میانگین، سالانه حدود ۲۵هزار میلیارد تن بار توسط حمل و نقل دریایی جابجا می‌شود.
بنابراین با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر کشور به عنوان دروازه های ارتباطی کشور، امری الزامی است .
راهبردهای عمومی توسعه بنادر ایران، شامل انتخاب قسمتی از بازار برای به دست آوردن نقش رهبری در آن، شناسایی و تقویت نقاط قوت، برطرف کردن نقاط ضعف جهت تقویت مزیت رقابتی و جایگاه در بازار تجارت حمل و نقل دریایی است.
بنادر جزو دارایی‌های نامشهود ملی هستند که با دو عامل عمده بر بهای تمام شده کالاهای داخلی تاثیرگذار هستند.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12278

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها