علت اهمیت
ارزآوری برای کشور : با افزایش صادرات خصوصا از طریق بنادر و حمل و نقل دریایی موجب افزایش ارزآوری برای کشور خواهد شد.
ایجاد اشتغال : با توسعه صادرات از طریق بنادر اشتغال در مناطق حاشیه دریا و ساحلی و بندر ها به طور گسترده افزایش خواهد یافت.
نکات
توسعه زیرساختی بازار تجارت حمل و نقل دریایی : با افزایش صادرات از طریق بنادر موجب افزایش زیر ساختی کشور در حوزه بازار حمل و نقل دریایی خواهد شد.
توسعه اقتصادی: بنادر از جمله عوامل تسريع در فرآيند توسعه اقتصاد ملي و منطقه اي هستند.
در طی سه ماه نخست سال ، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی کشور تخلیه و بارگیری شدند.
نکات تکمیلی
به گفته مدیر عامل سازمان بنادر امکان اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری کشور وجود دارد.در این رابطه ۲ ایده مطرح است. اول انتقال شاخهای از ریل بندر کاسپین به بندرانزلی است. که این پروژه به علت وجود تالاب انزلی و حساسیتهای زیست محیطی بسیار. در حال مطالعه بوده و میتوان گفت که سختیهای زیادی به همراه خواهد داشت. راهکار دوم این است. که بتوانیم در نزدیکترین نقطه ریلی به مجتمع بندری انزلی یک مجموعه ترمینال کانتیری -ریلی تشکیل دهیم. و با کامیون بین بندر و ترمینال ریلی این نقیصه را برطرف کنیم.
با تلاشهای وزارت راه و شهرسازی، راه آهن رشت به بندر کاسپین به اتمام رسید.این بندر به ریل سراسری کشور وصل و موجب شد که دو استان مهم کشور شامل گیلان و مازندران به ریل سراسری متصل شود. کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص کشورهای بزرگی از جمله روسیه و قزاقستان کشورهای ریل پایه هستند و از ریل بهرهبرداریهای بسیار زیادی انجام میدهند .در بندر امیرآباد دو پروژه ترمینال و اسکله در حال اجرا است که میتواند در رشد تبادل تجاری ما از طریق ریل با کشورهای حاشیه دریای خزر تاثیر بسیار مناسبی داشته باشد.
عملکرد ۳ ماهه بنادر شمال کشور در سال جاری نشان می دهد.بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در بنادر شمالی تخلیه و بارگیری شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.
بالغ بر 90 درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، زیرا این نوع حمل و نقل دارای مزایای بسیاری همچون قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه كالا، انتقال سریع و بی خطر كالاهاست و این مزایا موجب شده تا حمل و نقل دریایی و راههای آبی از توجه ویژهای برخوردار شوند.به طور میانگین، سالانه حدود 25هزار میلیارد تن بار توسط حمل و نقل دریایی جابجا میشود.
بنابراین با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات كالا، توسعه بنادر كشور به عنوان دروازه های ارتباطی كشور، امری الزامی است .
راهبردهای عمومی توسعه بنادر ایران، شامل انتخاب قسمتی از بازار برای به دست آوردن نقش رهبری در آن، شناسایی و تقویت نقاط قوت، برطرف كردن نقاط ضعف جهت تقویت مزیت رقابتی و جایگاه در بازار تجارت حمل و نقل دریایی است.
بنادر جزو داراییهای نامشهود ملی هستند كه با دو عامل عمده بر بهای تمام شده كالاهای داخلی تاثیرگذار هستند.