رشد ۴.۵درصدی خرید تضمینی گندم

تحلیل خبر| رشد خرید تضمینی گندم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد خرید تضمینی گندم از کشاورزان از ابتدای فصل برداشت (فروردین ماه ۱۴۰۳) تاکنون از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گذشته است و این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

علت اهمیت

حفظ امنیت غذایی: گندم یک کالای راهبردی در تامین امنیت غذایی کشور است که با رشد تولید و خرید تضمینی موجب حفظ امنیت غذایی کشور می شود.
خودکفایی در تولید گندم: برای دستیابی خودکفایی در تولید گندم برنامه مدونی در بخش تولید و خرید تضمینی آن انجام داد.

نکات

تامین نیاز گندم کشور: با توجه به رشد خرید تضمینی بهره بردار یا کشاورز سعی می کند میزان تولید خود را افزایش دهد و از این سو نیاز کشور به گندم تامین شود.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: بیشترین میزان خرید به ترتیب مربوط به استان خوزستان با یک‌میلیون و ۶۱۱‌هزار تن، گلستان با ۹۵۳‌هزار تن، فارس ۵۳۳‌هزار تن و ایلام ۲۹۵‌هزار‌تن است. میزان خرید تضمینی مشابه سال‌گذشته در همین مدت زمان ۴میلیون‌و ۵۶۷‌‌هزار تن است.

نکات تکمیلی

گندم یک کالای استراتژیک در کشور است، اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی و قیمت مناسب برای بهبود وضعیت تولید و امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد. به اذعان کارشناسان و آمارهای ارائه شده در زمینه خرید تضمینی گندم ۱۲۹ درصد رشد داشته‌ایم و روند خرید تضمینی گندم نیز افزایشی بوده و به ۱۰.۴ میلیون تن رسیده است.
قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس قانون باید پیش از شروع سال زراعی جدید و قبل از آغاز مهر اعلام شود. این مسئله از آن جهت مهم است که ۴.۵ میلیون بهره‌بردار کشاورزی در انتظار اعلام این نرخ هستند و برنامه‌های زراعی خود را بر اساس آن تعیین می‌کنند. اعلام به موقع و مناسب نرخ خریدهای تضمینی می‌تواند ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی را بر اساس برنامه‌های دولت پیش ببرد و به سمت کشت محصولات اساسی و ضروری سوق دهد که وزن زیادی در ضریب امنیت غذایی کشور دارد.
.میزان افزایش خرید در مقایسه با سال‌گذشته ۲۰۳‌هزار‌تن معادل ۴.۵درصد رشد داشته‌است. اقدامات راهبردی وزارت جهادکشاورزی را حداکثر‌سازی تولید با حفظ منابع پایه و بسترهای تولید را از راهبرد‌های وزارت جهادکشاورزی در مدیریت و راهبری بخش کشاورزی است. با اتخاذ این راهبرد تولید در بخش کشاورزی تا جایی‌که علم، دانش و فناوری‌های روز تعیین کنند، مجاز است که براین اساس به‌جای تعیین سطح کلی تولید، تولید مجاز در سطح خرد و مزرعه مدنظر است و میزان آن می‌تواند حاصل جمع تولیدات سطح خرد مجاز شده باشد.
دولت با اعلام به‌موقع نرخ خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت و منطقی‌کردن قیمت در جهت متضرر نشدن کشاورزان و همچنین ارائه بسته های حمایتی قیمت و غیر قیمتی مانند یارانه کاشت و جایزه تحویل گندم موجب می شود تا تولید این محصول راهبری و استراتژیک افزایش یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12276

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها